tag:blogger.com,1999:blog-2372067446089880851.post7017674730028550698..comments2023-08-14T07:07:26.295-07:00Comments on .ТОЧИЦА: Осем причини да бъда против задължителната детска градинаТочицаhttp://www.blogger.com/profile/15868601068339348740noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-2372067446089880851.post-45210924801000711632013-03-31T05:43:13.613-07:002013-03-31T05:43:13.613-07:00Съгласна съм с първа точка и смятам, че тя е основ...Съгласна съм с първа точка и смятам, че тя е основата на цялото недоволство и не само. Не е редно и е голяма недомислица да те задължават да си запишеш детето на детска градина при положения, че държавата не може да осигури достатъчно свободни места. Изключително унизително е да ставаш в 5 сутринта да ходиш по опашки или да подаваш молби електронно, а системата да има проблем... и така нататък. Защо изобщо се коментират подобни идеи преди да са обмислени в детайли!?! Дано управниците разбраха своята грешка и дано да я запомнят и да не я прилагат в която и да е сфера, както се прави по принцип у нас!сугестопедияhttp://mediaedu.bg/ezikov-centar/sugestopedia/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372067446089880851.post-2340968628055567842013-03-14T09:46:20.552-07:002013-03-14T09:46:20.552-07:00недостатъчен брой на места в детските градини, нер...недостатъчен брой на места в детските градини, неработене през лятото, лоши материални условия - закасняващи ремонти - корупция - застраяващ персонал - това ни предлага държавата, а иска да се увеличи наталитета в страната частна детска ясла в Софияhttp://aladin-school.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372067446089880851.post-54301866376008845452013-01-16T23:41:03.043-08:002013-01-16T23:41:03.043-08:00Съгласна съм с написаното. Ако желанието на писали...Съгласна съм с написаното. Ако желанието на писалите закона е да се приобщят децата от малцинствата, то това не бива да се прилага механично за всички деца в България. Наскоро бяха изнесени данни от изследване за настроенията и отношенията към малцинствата в България. Бяха критикувани учителите, че говорели негативно за децата от ромското малцинство. Никъде не било споменато, че тези деца са музикални, с влечение към танците и т.н. Ако ме бяха питали мен /защото аз също обучавам такива деца/, навярно и аз нямаше да се изразя особено ласкаво. Защото дори уникалността на културата на този етнос вече я няма. На преден план е излязла чалгата и кючека като музика и танци. Липсва интерес към друга музика, към разширяване на светогледа, за научаване на нещо ново и различно. Голяма част от тях са се капсулирали и много трудно се променят нагласите. Правя опити да стигна до семейството, да разговарям с родителите, да им въздействам за промяна на отношението към децата и тяхното възпитание. Някъде се получава, но в повечето случаи - не. Процесът е дълъг и труден. Често съм много обезверена и си казвам, че усилията ми са напразни. Но продължавам, дори и да не срещам разбиране... Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372067446089880851.post-2038030799789107182013-01-12T05:22:58.684-08:002013-01-12T05:22:58.684-08:00Този коментар бе премахнат от администратор на блога.Юлия Стателоваnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372067446089880851.post-30564062287221086282013-01-04T11:07:05.913-08:002013-01-04T11:07:05.913-08:00Така е, весела година и на Вас! :)Така е, весела година и на Вас! :)Точицаhttps://www.blogger.com/profile/15868601068339348740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372067446089880851.post-53221035727104709742013-01-04T10:56:47.378-08:002013-01-04T10:56:47.378-08:00До автора на коментарите от 30-и декември - съглас...До автора на коментарите от 30-и декември - съгласна съм, че нещата не са толкова прости и с удоволствие бих коментирала в дълбочина. Може би не в рамките на този постинг, чиято тема е друга. Познато ми е писаното за празниците на малцинствата в учебника по "Човек и общество", но това е капка в морето. Еднократно е. Останалата част от учебното съдържание просто не прави връзка с живота на тези деца. Да, възможно е това да стори мотивиран учител. Но е рядкост. <br />Абсолютно съм съгласна с Вас, че проблемът не е в ромската култура, а в абсолютната бедност - по-точно казано, в хроничната бедност, която се възпроизвежда. Има изследвания по темата в световен план, според които отговорът не може да бъде в прякото наливане на пари, а наистина минава през образованието, по-специално образованието на жените... но не по този механичен начин. Не с глоби за неявяване.Предлаганите от Вас решения звучат много добре. Де да можеха да Ви чуят. Защо не го оформите като текст, ще потърся къде може да се публикува?<br /><br />За останалите неща (за политиката на толериране на бизнеса, а не на обществения интерес, както и за конкретните примери) съм напълно съгласна. Не виждам къде е противоречието. Погледнете отново постинга,всъщност нямаме спор по това.<br />Наистина смятам, че интеграцията не значи децата с увреждания "просто да бъдат вкарани в училищата". Тъкмо затова говоря, че системата ни всъщност не е готова, не иска да ги интегрира. Имам преки наблюдения.<br />И... не, не казвам, че е по-добре децата да са на улицата. Но не би трябвало това да е единственото оправдание за безобразното отношение към тях. Мисля, че с всички резерви вариантът "приемно семейство" е по-добър. Поне не отглежда деца, лишени дори от най-елементарното, човешки допир, прегръдка. Но това е друга тема.Точицаhttps://www.blogger.com/profile/15868601068339348740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372067446089880851.post-51341576411171497632013-01-04T00:01:05.357-08:002013-01-04T00:01:05.357-08:00Госпожо, вие сте една объркана душа далеч от реалн...Госпожо, вие сте една объркана душа далеч от реалността... от посещенията в детската градина ли е?<br /><br />Което не ми пречи, все пак, да ви поздравя за изданията ви!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372067446089880851.post-64038423990855094312012-12-30T06:00:54.299-08:002012-12-30T06:00:54.299-08:00"Относно недостатъците на образователната сис..."Относно недостатъците на образователната система, тези недостатъци са на първо място свързани с политиката на бизнеса, а не на обществения сектор."-политиката на ТОЛЕРИРАНЕ на бизнеса, а не на обществения сектор, пропуснах думата.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372067446089880851.post-22677879198107395522012-12-30T05:57:28.510-08:002012-12-30T05:57:28.510-08:00и още от мен : Относно недостатъците на образовате...и още от мен : Относно недостатъците на образователната система, тези недостатъци са на първо място свързани с политиката на бизнеса, а не на обществения сектор. Съответно и толериране на частните училища. Другото е конкурентния принцип, на който по закон са принудени да играят държавните институции и по този начин западането и на това, което имахме. <br />Неадекватно е да се говори за иновативни и либерални методи при положение, че не може да се подсигурява дори минимума - учители по физическо, музика, изобразително-отдавна няма заплати за специалисти на повечето места. <br />Задавали ли сте си въпроса защо частните градини и училища парадират с работата "в малки групи" / по модата/, а държавните такива се закриват заради малки групи? Вместо да се стимулира това, като се разпределят средствата по равно независимо от броя?!<br />Да, наистина при това положение ,че Образованието отива все повече към политика на подготовка за частична приватизация, вкарване на частни интереси и проектен принцип / работа на парче и само на места, краткосрочно, конкуриране и тн/ на работа, при този разпад : да, наистина това искане за задължителна градина е спорно. <br />Нещо повече то май е прах в очите, както и подготвителните групи, че уж нещо се прави градивно, а не само се руши. Знаете ли колко училища бяха закрити тази година? Десетки и в столицата и в страната. <br />Колкото до частните детски градини, там също всичко понякога е поза, не че няма и добри, но не си правете илюзии. Едно е за сметка на друго, за да минат по-тънко пренебрегват редица важни изисквания, да не говорим, че има злоупотреба с работещите дори повече от липсата на специалисти в държавните. Отново за да се изстискват средства. Така и от мен се е искало да играя роля и на учител, и на лелка : чистене, приготвяне на обяда?! и тн, и на специалист с допълнителни арт умения...Как си го представяте това?! То не е за разправяне...Ми при това се поставя и сигурността на децата в риск така...<br />Относно домовете, не че смятам, че те са били супер някога, сега са също знам е още по-зле , но алтернативата на улицата, каква е? При тези орязани бюджети за социалната област за какво въобще коментираме...Изхвърлянето на улицата на тези деца е следващата стъпка, както са изхвърлени отдавна психично болните хора, дори да нямат близки. <br />Т.нар. интеграция на деца с увреждания, вече няма такива училища за тях, тази работа е абсолютно безумна, без да има програми и специалисти постоянно за работа с тях - ама наистина постоянно, не по проект или ресурсни учители,еми не става, според мен. Доколкото наблюдавам те просто са вкарани в училищата... <br />Мисля, че с домовете и помощните училища е било по-добре, съжалявам, че го казвам...Но в сравнение с това сега...<br />Та нещата не са толкова прости, ама въобще. <br />Лесно е да се говори за модерност и методика на думи, но тази модерност не става ей така. <br />Пълно е и с претенциозни, но не разбиращи нищо, родители, които се възползват от модата с либералните идеи от които са чули - недочули по ТВ и по форуми, съответно те се появяват с разни неадекватни изисквания / без да виждат цялостната картина и къде би следвало да имат изисквания към кого да се обръщат - Министерства и тн / за да се месят в работата на институциите и изискват без въобще да са в час, и просто хаосът е тотален. <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372067446089880851.post-4147548955859783802012-12-30T05:56:52.675-08:002012-12-30T05:56:52.675-08:00Вижте, работя с деца, включително от малцинствата....Вижте, работя с деца, включително от малцинствата. Съгласна съм, че не се мисли за тях, особено при преподаването на темата с "турците", няма разяснение под стиховете за историческия контекст. Но не е вярно, че не се пише за малцинствата в учебниците. Вече се правят опити и още от началното училище се пише за роми, евреи, арменци, мюсюлмани и за техните обичаи. Специално в предмети като "Човек и общество", не е достатъчно, но е нещо. Разбира се ако учителят е расист и да се пише е проблем, а ви гарантирам , че в Педагогически факултет на СУ има такива преподаватели, които насаждат етническа омраза, мога да цитирам и имена, но не мисля, че това тук е начина. Съответно от моя курс, почти всички колеги бяха расисти, но разбира се , те го намират за нормално, не се определят така. Расизмът е сериозен проблем, но не съм съгласна да се говори за "отнемане" като се правят всякакви опити децата да бъдат вкарани в някаква образователна структура. <br />Не мисля, че трябва и с лека ръка да се говори за "ромска култура" и "идентичност", защото на никой тя не е проблем, проблем е драстичната бедност, която води до изпадане, а ничия култура не е да е беден. Също така не мисля, че е въпрос на култура, която трябва да се толерира, темата с булките на 12 година. Искаме или не ромите не живеят на някакъв остров, а живеят тук и липсата на елементарни умения за средата ги прави неравностойни. Отделно въпросът, както вече всички казват, е не в интеграцията, а в еманципацията, ромският етнос сам да създаде механизми за защита и борба с несправедливостите, но това няма как да стане без наша помощ.<br />Мисля, че определено, не задължителна градина, но за малцинствата трябва да има специални дневни центрове, където децата да се учат на друг вид общуване, подобно на градината, което ги подготвя за адаптация за училищната среда, защото именно това, че голяма част живеят в маргинална среда, заета само с оцеляването, ги прави да идват на друго ниво в училище, не само липсата на градина. <br />Другото, което трябва да се прави е специални обучения, включително по ромски език, на хората, които работят в такива райони. Както и учебници за двуезични деца от такъв произход. <br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372067446089880851.post-30488767584736769822012-12-30T02:47:53.124-08:002012-12-30T02:47:53.124-08:00Честно казано, не мисля, че в България "циган...Честно казано, не мисля, че в България "циганин" има такива конотации. Напротив, беше по-скоро неутрален етноним до деветдесетте. "Ром" ми иде наложено отвън - в никакъв случай не и естествено за самата общност.<br />Това, което ме дразни, е огромното разминаване между педантично коректен изказ и липса на всякаква воля за реална промяна. Замяната на думата не решава проблем, тя е решение... на думи.<br />Друг е въпросът, че специално се дразня от езиковите маниери, които бяха наложени от фемиинстична гледна точка в английския, и най-вече това писане he/she там, където родът не се подразбира. Беше много на мода през деветдесетте, когато следвах, и опропасти плавната реч на не един текст. Без да промени нещо, разбира се.Точицаhttps://www.blogger.com/profile/15868601068339348740noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372067446089880851.post-43036960347113146452012-12-30T01:38:39.198-08:002012-12-30T01:38:39.198-08:00Съгласна съм с теб, освен за едно нещо и то не с н...Съгласна съм с теб, освен за едно нещо и то не с начинът и думите които си използвала, а по принцип.<br />Да използваш правилните думи и да се съобразяваш с културните и социалните контексти не е политическа коректност на лексикална основа, защото думите имат ммного голямо значение за начинът по който се гледа на хората, за които се използват конкретните думи.<br /><br />Да дам малък пример. В САЩ (например), негър има изключително негативен смисъл, защото зад гърба си има дълга и чудовищна история от убийства, смърт, хора третирани като вещи, злоупотреба, робство, дехуманизиране в стряскащи и чудовищни размери. Тази дума има конотация и смисъл на обида, наложила се е по този начин и дори да нямаш нещо негативн ти самия като употребяващ я наум, то тя вече има силен заряд. Съответно подбирането на точната дума, за да не омаловажиш/подиграеш/дехуманизираш хората, с които говориш, е не само редно, но и необходимо, за да се преодолеят тези неща.<br /><br />И така.Eneyahttp://eneya.wordpress.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372067446089880851.post-85100401610177020132012-12-30T00:24:20.861-08:002012-12-30T00:24:20.861-08:00Съгласна съм с всяка точка. За съжаление, колкото ...Съгласна съм с всяка точка. За съжаление, колкото и добри аргументи да се извадят, дори родителите да седнат и сами да напишат закона, дори със самата учебна програма и интеграция да се заемат родители - не би имало никакво значение... Отново става дума само за пари, а когато положението е такова, на този, който ще вземе парите, не му пука дали това, което смята да направи има смисъл...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2372067446089880851.post-21482591751168180192012-12-29T12:49:52.011-08:002012-12-29T12:49:52.011-08:00Това с изземането на децата на малцинствата е прав...Това с изземането на децата на малцинствата е правено в Австралия. Един от най-близките до фашизъм експерименти, за който преди няколко години съответният премиер произнесе държавни извинения към ощетените през годините на тази гадост коренни жители.Ne-ahttps://www.blogger.com/profile/17762357588873828101noreply@blogger.com