събота, 22 юни 2013 г.

За програмата по литература и други демони

Мислех да прескоча този въпрос, защото ми се струва очевиден опит за отклоняване на вниманието от протестите.
Тъй като много мои познати обаче разпалено се възмущават, ще опитам да върна темата в по-спокойни води.

Първо, училищната програма има нужда от промяна. Казвам го като майка на петокласничка и като дъщеря на учителка.
Родители, ученици и учители виждат, че нещата нито са подредени както трябва, нито са премерени като количество информация за даденото ниво, нито са достатъчно мотивирани -не е ясно ЗАЩО да се учи едно, а не друго.Липсва и друг вид мотивация, педагогическата - защо даден материал е предвиден точно за тази и тази възраст. Защо например старобългарската литература се изучава в осми клас?
А когато програмата изглежда немотивирана, учениците също губят мотивация.

 Само да напомня какво може да ги мотивира да учат литература -например поводът да поговорят със съучениците си за различни неща, които ги вълнуват и които излизат извън ежедневието им. В книгите се говори на какви ли не теми - има любовни романи, има романи на "съзряването" и израстването, има книги, в които се разказва как съседът ти може да се преобрази от нормален човек в част от нахъсана тълпа, и колко трудно е да го спреш, има книги, в които се описват изборите по балкански маниер, и други, в които се разказват фантастични или твърде логични истории от бъдещето.

Част от тези книги са в задължителната програма. Лошото е, че са сложени в последните класове, когато учениците се чувстват длъжни да заучат готово мнение, за да изкарат нужната им оценка.
С това целият им потенциал да събудят някаква дискусия сред учениците отива на кино. Вместо това има набутана теория, която създава впечатлението, че да защитиш мнението си е сложно и терминологично непостижимо начинание.

Лошото е, че у нас програмата по литература се възприема като светото писание - най-вече от хора, които всъщност рядко четат. Без да обърне внимание, че предлаганите промени са (за мое голямо разочарование) най-вече в посока по-лесна смилаемост ("Ромео и Жулиета" вместо "Хамлет", отпадане на най-интересните и неподдаващи се на клиширано тълкуване Ботеви стихотворения и т.н), един познат се възмущаваше, че "отпадали най-патриотичните творби".
Как да кажа... това е реакция на човек, който скоро не е чел Ботев. Защото:

В тъги, в неволи младост минува,
кръвта се ядно в жили вълнува,
погледът мрачен, умът не види
добро ли, зло ли насреща иде...
На душа лежат спомени тежки,
злобна ги памет често повтаря,
в гърди ни любов, ни капка вяра,
нито надежда от сън мъртвешки
да можеш свестен човек събуди!
Свестните у нас считат за луди,
глупецът вредом всеки почита:
"Богат е", казва, пък го не пита
колко е души изгорил живи,
сироти колко той е ограбил
и пред олтарят бога измамил
с молитви, с клетви, с думи лъжливи.

И така нататък, прочетете го сами. Това не е патриотично стихотворение, това е честно стихотворение, което излиза извън готовите отговори и продължава да задава въпроси.
"Елегия" - също ("мълчим и с вяра в туй скотско племе чакаме и ний ред за свобода" (!))

Обаче готовите реакции на форумските мъдреци са безкрайно предвидими - второ лято подред дневният им ред бива сменен като с натискане на копче "Махат Ботев! Долу!"

Доколкото разбрах, предлаганите промени са били качени за публично обсъждане. Вместо да подскачаме както се очаква (за да може новото правителство най-после да направи популярен ход и да "накаже лошите"), по-добре да поговорим действително.


P.S. Eдин пример колко лесно може да се "произведе" подобен скандал.
В трети клас по "Човекът и обществото" децата учат съкратена версия на българската история (горе-долу до Освобождението). Дотук добре.
В четвърти клас по "Човекът и обществото" децата учат... съвсем същото. Не съм проверявала дали учебникът е дословно същият, защото на края на трети клас се предават обратно в училище.
В пети клас по история ще учат... съвсем същото (вж. програмата на сайта на МОН). Не съм гледала програмите за всички класове, но вероятно все пак някъде в гимназията я учат и наистина, а не по съкратената процедура.
Ако някой разумен човек реши да смени материала за някой от въпросните класове, за да научи децата на нещо ново, моментално ще кипнат вестникарски заглавия "Махат българската история от училище!"
Те ти скандала.

2 коментара:

  1. чудесна статия отново. благодаря. (ама че грозна корица.)

    ОтговорИзтриване
  2. :) Нали? Точно затова я избрах... впрочем богат избор в това отношение :)

    ОтговорИзтриване