понеделник, 11 март 2013 г.

От катедрата

Има някои неща, които могат да се кажат от катедрата.
Извадете тетрадките.
Пишете "Работа в клас". Дата. Заглавие на урока...
Можете да кажете:
Дъвката - в кошчето.
Или:
Извадете бял лист, ще правим контролно.

Разбира се, можете да разкажете страшно увлекателно един урок, един предмет дори, може да сте безумно красноречив човек и монолозите ви да увличат децата.
Има обаче някои неща, които не можете да направите от тази позиция.
Не можете например да научите децата да поемат инициатива, да защищават обосновано мнението си, да спорят спокойно и аргументирано, да бъдат приятели помежду си.
Не можете да ги научите да се отпускат, когато говорят (нещо безкрайно важно в обучението по чужд език, например). Нито пък да изразяват емоционалното си отношение към изкуството.
Да се опитвате да правите тези неща от висотата на катедрата и правилника е все едно да ги учите да плуват, като им държите ръцете.
Няма как да стане.

Затова понякога учителят трябва да се отдръпне, да седне сред децата, да ги остави те да го научат на нещо, пък било то и глупавият танц на сезона (в училището на дъщеря ми танцуват "гагнам стайл"). Това не винаги означава, че учителят си е жертвал авторитета, за да се хареса на учениците. Това значи просто, че им признава човешката равнопоставеност - ето, и вие знаете нещо, което аз не знам. Ще се учим взаимно.
Да жертваш авторитета си е нещо друго. Като например да пишеш нереално високи оценки, за да се харесаш на учениците си. Или да снижиш изискванията си под санитарния минимум. Или да откажеш да признаеш правотата на дете, прочело повече от теб, упорствайки във властта си.

Мисля, че ръководството на пловдивската гимназия, уволнило учител заради танц в двора, жертва авторитета си - абсолютно безсмислено.

9 коментара:

  1. Коментирам като анонимен не защото искам да съм анонимна, а защото нямам профил от гореизброените. :)

    Не съм съгласна. Гледах клипчето, беше гадно и просташко. Нямам нищо против един учител да измисля занимания с учениците си, но има една тънка граница, която не бива да се прекрачва. Същото нещо можеше да се направи, без тези гей и прочие елементи, без неговите (на учителя) движения в началото.
    Аз и другаде го писах - показах клипчето на учителка, любимка на децата в училище, т.е. не е някоя "закостеняла тъпунгерка", както се писа по повод на директорката и другите учители в училището.
    Погледна го и, без да съм я питала, каза "То това си е живо е*ане".
    Мога да използвам някой евфемизъм, но нещата изглеждат точно така и затова няма смисъл.

    ОтговорИзтриване
  2. Зори, за първи път от хиляда години и аз не съм съгласна. Гагнам стайл е глупаво, но смешно. Харлем намсиквоси е точно, ама точно в естетиката на "само да та гепна, дънките шти цепна". Не е забавно, отровно тъпо и злокачествено е. Може огромни маси от хора да го намират за очарователно, но това не значи, че е добро. И ако учителят не даде смислена алтернатива на помията на деня, кой? За мен е ужасяващ този флирт с най-ниското от ниското. От естетическа и етическа гледна точка тетрадките с фолкаджийки са росно цвете в сравнение с това. Гледа ли прословутия клип? Гнусен е. Ако някой "покани" моето несъществуващо дете да се включи в метафоричен орално-анален коитус на фона на техно чалга, ще отида да настоявам за преместването на детето си в друг клас, училище, вселена. Моето решение като директор вероятно би било различно: строго мъмрене и настоятелна молба към този учител да помисли и предложи ЕДНО читаво нещо от милиардите, които би могъл да предложи на учениците си. За компенсация. За поетическа справедливост, че се е бухнал с тях в екскрементите.

    ОтговорИзтриване
  3. Пак аз, понеже прочетох горния много точен коментар. Явно съм изнервена от цялата обстановка в България, защото преди преместването на детето другаде, ми дойде мисълта "ако разбера, че учител е въвлякъл детето ми в нещо подобно, ще измета училището с него".

    Най-страшното е, че няма критерии вече, ниво никакво няма, щом това се вижда нормално на толкова много хора и го одобряват.

    ОтговорИзтриване
  4. Хм, аз не видях драстична разлика с ламбадата, с движенията на Майкъл Джексън или на Елвис, ако щете. Може да не отбирам, но на мен ми се случва, че всевъзможни видове pelvic tilts са в основата на половината модерни танци от поне 70 години насам.
    Дали харесвам или не харесвам е друг въпрос. Аз съм доста консервативна, така че отдавна не меря другите със своя си аршин. Но наистина мисля, че работата на един учител следва да се мери по други неща - като например колко научават децата в часовете му, дали са мотивирани, дали има доверието на децата. Тези неща са трудни. Особено в гимназията, когато децата са много резигнирани.

    ОтговорИзтриване
  5. Съгласен съм. Липсата на (желание за) разбирателство между две страни прави диалога, ученето и развитието невъзможни.

    Да не говорим, че автоматичните неодобрение и порицание, които срещах при артикулирането на кажи-речи всеки мой налудничав интерес в гимназията, само ме подтикваха да задълбавам повече в собствените си интереси и да се отдалечавам повече от училище.

    Разбирането, мисля, е най-прекият метод за деконструкция. Тези, на които им е разрешено да танцуват Харлем (особено тези, които са го правили с учителя си), са вече на пътя към надскачане на Харлем. Тези, които са подтискани, трупат в себе си не само Харлем, а и недоверие към образователната система, която очевидно иска само да говори, без да слуша, да не говорим да разбира. Накрая Харлем ще избухне.

    ОтговорИзтриване
  6. Прекрасни коментари! Във всеки един от тях има истина.

    ОтговорИзтриване
  7. Ммм, никога не съм изпитвала желание да се сближавам с учителката си по латински чрез ламбада, страхотно я уважавам, защото беше пряма, естествена и говореше с любов за това, което прави.

    За мен тук обезпокоителни са няколко неща.

    Имаме два факта, които са ни известни.

    1. Просташко тръскане - не е танц като ламбадата, та да кажеш, че е плюс за двигателната култура, не е и Елвис-Пелвис, та да кажеш, че е плюс за сантименталната/езиковата култура:
    "Do the chairs in your parlor seem empty and bare?
    Do you gaze at your doorstep and picture me there?
    Is your heart filled with pain, shall I come back again?
    Tell me dear, are you lonesome tonight?" - тук просто се повтаря на испански "терористи-терористи".
    Срам ме е дори да казвам защо не е и Бийтълс - част от възмутените от уволнението го сравняваха с битълсофобията по Живково време. Какви дисиденти, какви идеи, какви бунтове в това кълчотене? Нейсе.

    2. Уволнение на учител заради клип с просташко тръскане, в който е участвал с учениците си.

    Ето какво ме тревожи (за да почна с втория факт, който ни е известен): как заключихме, че това е добър учител, който иначе на много учи децата (щом директорката му се сърди, значи е страхотен??)? Защо, при наличието на толкова много, ама толкова, страхотни неща на този свят, този учител не "избяга от час" с учениците си да изпълни някой типично английски обичай или ритуал (нали е учител по език, ако правилно помня), за да се опълчи на системата? Защо не им направи подборка от клипчета от Ютюб с пелвик мувмента и не обясни що за протест или новост е бил той? Защо не им разкаже за Бийтълс с китара в ръка? Ето за такова нарушаване на дисциплината би било безобразно да го наказват. Но този иначе неизвестен нам човек избира възможно най-тъпата нова меме вълна и се бухва с децата в нея. Ами, Зори, то "Дълбокото гърло" е един много интересен и поучителен филм по тема, стара колкото киното и живота, но аз не бих искала да запознават хипотетичните ми деца с нея по свое усмотрение. Може някой да е чувствителен и незрял още, може да не му е времето да го осветляват за алтернативните употреби на гърлото.

    Така или иначе, тук не става въпрос за образоване, осветляване или развитие. Става въпрос за най-механично и безкритично включване в масата. Което по някакъв "властите-винаги-са-лоши" механизъм групово се сметна за чудесна проява на разчупено мислене и свеж подход (сериозно, това ли е разчупено и свежо?). И което по обратния път (щом не го харесва директорката, значи е ХУБАВО!) получи ореол на добро. Аз пък съм убедена, че в училище един от най-порочните подходи е флиртуването с ниското и безкритичното включване в масата. Това - по първия факт, който ни е известен.

    ОтговорИзтриване
  8. Ами... май си права. Point taken. (признавам, че много-много не загледах самия клип).

    ОтговорИзтриване