сряда, 29 февруари 2012 г.

Повече допирни "Точици" !

С радост мога да съобщя, че нашите издания вече могат да се намерят на много повече места - при това не само в София, Варна и Благоевград, както беше досега.

София:

Нисим -бул. “Васил Левски” № 59 (до "Попа")
Български книжици - ул. "Аксаков" 10 (на пл. "Кристал")
Книжен ъгъл - ул. "Оборище" 117
Алтера - ул. "Екзарх Йосиф" 37 (в "Дома на киното")
От А до Я
Booktrading -
ул. „Граф Игнатиев” 50,

Serdika Center
бул. "Ситняково"
етаж: -1

ул. „Хан Аспарух” 49 (на ъгъла с Ангел Кънчев)

бул. „Витоша” 9 (до McDonald's)

Sky City Center
ул. "Коста Лулчев"
етаж: -1
Bookpoint, ул. "Искър" 4
Сиела
Orange Center
Passe Simple
Le Petit Salon
+ това
Верен

Варна
Книжарница "Жар-птица"
Книжарница "Сиела"
Книжарница "Bookpoint", ул. "27-и юли" 13
Книжарница "Booktrading":

Varna Towers
бул. "Владислав Варненчик" 256
етаж: 2

и ул. „Княз Борис I” 56 (градинката Севастопол)

Бургас
книжарница "Bookpoint" на ул. "Александровска" 87

Габрово
Книжарница "Booktrading"
Terra Mall
бул. "Могильов" 47
етаж: 1

Ловеч
книжарница "Booktrading"
Lovech City Centre
ул. "Търговска" 45
етаж: 3
Русе
Книжарница "Bookpoint",ул. "Александровска" № 70

Разград
Книжарница "Bookpoint",бул. "България" 5

Горна Оряховица
Книжарница "Bookpoint", ул. "Георги Измирлиев" 1

Ще допълвам :)


Казанлък
Книжарница "Bookpoint", ул. "Искра" 8

Стара Загора
Книжарница "Bookpoint", ул. "Симеон Велики" 90

понеделник, 27 февруари 2012 г.

Работилници

Краят на февруари и началото на март са особено време - човек не го свърта повече вкъщи, леглото му напомня за компреси с оцет и други екстри на грипа, всички занимания от дървената ваканция са изчерпани (или поне такова е негласното споразумение с детето, което нито то, нито аз смятаме да оспорваме), върховете на обувките сочат нетърпеливо и неотклонно навън.
Там обаче е пълно с всички боклуци, които са останали неприбрани преди падането на снега, поразкашкани или разкъсани, плюс разни нови. Има и кал. Даже доста. Има и няколко стратегически засадени луковици, но за тях после.

Мисълта ми е, че след като човек излезе с децата насред всичко това, не е много благоразумно да им предложи просто да си поиграят. Не и ако едното е бебе. Не и ако другото обича да пипа и мачка бебето. Всъщност и без "ако". Просто е мръсно.

Може би затова навсякъде има работилници - коя от коя по-примамливи. Рано или късно идва момент, в който на детето му писва да майстори разни работи с родителите си. Не иска да го научите как да направи страхотни мартеници, иска да се научи другаде и да ви донесе резултата, а вие да кажете "Ах" :)
Не иска вие да му разказвате за еволюцията, предпочита да се снабди с любопитни факти и да ви шашне. И така нататък.

През следващите два уикенда ще има "еволюционна" работилница в Историческия музей. Работилницата е част от пътуващата изложба "Археологията зад кадър", която пък е дело на същия екип, който прави детската секция в Благоевградския музей и в "Земята и хората". Самата изложба е също достатъчно интерактивна, забавна и в същото време дава напълно валидна представа за същността на археологическата професия, какво представлява работата и какви са най-честите проблеми. Съботно-неделната работилница ще включва разговор за естествения подбор при птиците и при хората, изработка на хартиени "птици-самолети" и т.н. Подобен начин на представяне на науката е рядкост, така че си струва да попътувате дотам (съвсем друг е въпросът защо, за бога, Историческият музей е зад околовръстното, в очевидно непригодна сграда!).

Във вторник в "+това" ще има работилничка за мартенички със студио "Дада". Студиото е специализирано в изработване на много индивидуални, нестандартни, намислени и красиви украси за празници. Който е обмислял дали да не отмени сватбата си заради свързвания с този ритуал небивал кич, знае защо са нужни.

В "Чайната" в неделя попаднах на работилница за филцови фигурки, но, уви, бях с Ния, не с кака й. Освен това предния ден е имало карнавал, организиран от дюкян "Меломан", откъдето е най-най-любимата детска музика вкъщи. Тюх! Дано го повторят.

събота, 25 февруари 2012 г.

Законът за предучилищното и училищно образование

След много мислене и обсъждане, след няколко фалстарта Министерството на образованието най-сетне излезе с проектозакон, който ще преседи две седмици на сайта на министерството и с това ще се счита за обсъден. После ще се внесе за гласуване.

Имам следните възражения. Първо, две седмици са съвсем кратък срок за "обсъждане". Второ, да се "обсъди" не е същото като "чуждото мнение да е равнопоставено". Министерството, т.е. изпълнителната власт, пише закона за себе си. То решава какво ще прави в сферата на образованието - и просто го съобщава две седмици по-рано. Който иска да приказва по въпроса, в медиите или на маса - моля, негово право си е. И какво от това?
Ако смятате, че законът има нужда от истинско обсъждане, а не от двуседмично "оприказване", можете да прочетете следната Декларация и да решите дали да се присъедините към нея.

По самия закон цялостно мнение не бих давала - защото той навлиза в доста конкретики, ползата или вредата от които ми е трудно да предвидя. И защото ми е ясно, че отведнъж съвършенството няма да се стовари върху нас. Тоест всякакъв прогрес е по-добър от никакъв.

Ала тъй като мисля, че и в образованието като в медицината първото правило е "не вреди", следните неща не ми харесват:
1. Остават делегираните бюджети в този им вид. Принципът "парите следват детето" звучат прекрасно. Ала когато училището се финансира единствено въз основа на броя деца в него, това стимулира претъпкването на наличните сгради (с всички произтичащи от това неудобства), недвусмисленият натиск за смъкване на нивото, при който училищата (особено в горния курс) се надпреварват в предлагането на възможно най-малко съпротивление. Повече по въпроса можете да прочетете в ужасно верния, за жалост, текст на Мария Донева "Какво трябва да направиш, за да те изключат от училище".
2. Отрязват се пътищата за каквото и да било алтернативно образование до 16-годишна възраст. В така формулирания закон няма място ни за хоумскуулинг, ни за училища "Валдорф" или "Монтесори" и т.н. - въобще за никакъв друг метод на обучение освен спуснатия от МОН. Дори частните училища са длъжни да спазват същата програма - ако искат издаваните от тях дипломи да са валидни.
А какъв е проблемът при придобити равностойни знания да се получават равностойни документи - независимо от начина, по който са усвоени знанията?
3. Задължителното предучилищно образование от 4-годишна възраст - при положение, че на много места и сега няма ресурс да се приемат децата от желаещите семейства, министерството иска да задължи всички семейства да дават децата си в детска градина. Струва ми се меко казано абсурдно. Къде по-точно ще учат?
4.Никакъв плурализъм от учебници няма да разреши проблема с нерядко безумните програми, спускани от самото министерство. Програми, които не отговарят на броя учебни часове, на обусловените от възрастта възможности на децата, на необходимостта учителят да подходи гъвкаво спрямо евентуални външни фактори. При плътна и твърде амбициозна програма учителят няма как да реагира, когато а)открие, че голяма част от учениците му са пропуснали или недоразбрали материала и имат нужда от поне още два часа упражнения и разяснения б) една непренебрежима част от учебните часове е отишла за грипна ваканция, дървена ваканция, зелено училище и пр. или в) той/тя или учениците имат автентичен интерес към някакъв аспект от материала и, недай си боже, желание за някакъв активен, творчески подход към него.

Принудени да следват спуснатата им отгоре програма и да казват "А", когато министерството им е казало да кажат "А", учителите са обречени твърде рядко да се справят с учениците, които от своя страна също често чувстват образованието като принуда, от която се опитват да се откопчат.

А вие как мислите?

петък, 17 февруари 2012 г.

"Точица" обича... Гийом Дюпра

Гийом Дюпра е френски автор и илюстратор, който се е заел да изучава космологичните представи в различни култури - и да разказва увлекателно за тях. Той е едва на 38, мой връстник, и досега има три прекрасни книги - за въображаемите светове, за космоса - историята на небето, и за митовете. Ужасно много ни се иска някой ден да го издадем на български. Междувременно можете да разгледате блога му тук.

Представата за света в "Божествена комедия" на Данте

Китайската представа за небето
Идея от индуизма:

сряда, 15 февруари 2012 г.

"Ото: автобиографията на едно плюшено мече"

Otto: the Autobiography of a Teddy Bear"Разбрах, че съм стар, когато ме сложиха на витрината на антикварен магазин".
През безсмъртието на плюша Унгерер разказва проста история за Втората световна война; за жълтите звезди и депортацията, за бомбардировките и руините, за расизма. Последното не го очаквах, очаквах краят на войната да е край на сюжета за насилието, както е обикновено дори в книгите и филмите за възрастни. Радвам се, че не е.
И все пак. Трудно е да дадеш тази книга на детето си, да му покажеш в какъв свят всъщност си го родил, да го направиш съпричастно към страха и вината. Само че без съзнание за войната едва ли ще има усилие за отстояване на мира. Между отделните хора, не само между държавите.
Книгата е хубава, защото, макар за деца, не посочва един лош и един добър, не използва сантименталния си потенциал, за да сочи и така да ражда омраза с обратен знак. Тя не национализира злото - и затова може да се използва като отправна точка за други разговори, които така и не сме провели - например за етническата омраза у нас, за преименуването, за расистките нападения, за които слушаме по новините. Разговори, които не се подразбират.

Във Франция, доколкото разбрах, се изучава в училище. Може би наистина мястото й е там. Със сигурност не е за деца в предучилищна възраст; по-скоро прогимназията ми се струва подходящ период за такъв вид дискусия, доколкото тогава децата започват по-активно да слушат новини и да се интересуват от социални въпроси.

понеделник, 13 февруари 2012 г.

сряда, 8 февруари 2012 г.

Дървена ваканция 3: Ледени скулптури, първи опит



Мислех да пробваме нещо по-сложно, обаче... ужасно е студено!

Дървена ваканция 2: Що е то сняг?

В училище децата пишат безкрайно много и безкрайно малко.
Много преписват, преразказват, записват диктовки.
Малко съчиняват.

Разкажете на детето какво е да ти влезе "муха в главата", да искаш да разкажеш нещо, да изразиш мнението си, да философстваш на воля. Въобще, насърчете младия графоман - но гледайте да не му замирише на учебник.

Защо не му предложите да опише снега на човек, който никога не е виждал сняг? Опишете му ежедневието на един жител на джунглата... и го оставете да му опише в писмо ставащото навън.

Дървена ваканция 1: Ресторант за синигери


Студ! Студ! Дървена ваканция, децата са вкъщи, можете да им направите голяма тенджера топла храна и да мърморите на воля да си обуят чорапите.
Можете да ги оставите да киснат пред телевизора, да играят нещо си на компютъра или просто да правят бели.

А можете и да се порадвате на възможността да направите заедно разни неща, които са особено прелестни тъкмо сега.
Например можете да отворите птичи ресторант. Най-лесно е да посипете трохи на перваза; гълъбите ще се отзоват на всичко.
Но ако искате да привлечете по-разнообразни птици, ще ви трябва и по-разнообразно меню - просо, огризки от ябълки, фъстъци с черупките (така ли се казва) и пр.
Ето една рецепта за специален ресторант за синигери, взета от "Алманахът на Линея" на Кристина Бьорк:

Ще ви трябват просо (може храна за папагали),малка саксийка и някаква бяла мазнина (мас, какаово масло, палмово масло - вкъщи имахме последното, останало от опит да правя захарна паста за мъфини). Приготвяте си и някакво не много дебело клонче.
Разтапяте мазнината и изсипвате просото вътре, а после оставяте всичко да набъбне, но без да се втвърдява (самото просо не набъбва, предполагам, че се има предвид мазнината да се поохлади леко).
Промушвате пръчката през дупката на саксийката, като отдолу подлагате широко шише, кутия от мляко или нещо подобно (аз ползвах голямо шише от боза). Сипвате малко по малко от сместа и изчаквате да се втвърди, преди да сложите следващата доза. Като напълните горе-долу до половината, изсипвате всичко останало и изнасяте на балкона заедно с пръчката. Като изпълних тази инструкция, при мен просото от последната доза потъна към средата на саксийката, та накрая разбърках още малко в най-външния слой, докато се втвърдяваше.
Когато е готово, окачате за долната част на пръчката като камбана, и чакате. На птичките ще им трябва малко време, за да открият ресторанта, пише в книгата - но още на другия ден имахме за гост синигер :)

вторник, 7 февруари 2012 г.

Адрес и телефони за помощи на пострадалите от с. Бисер

Ако нямате вяра на институциите, които събират пари с смс-и, обаче безусловно искате да помогнете на пострадалите от наводнението в с.Бисер,
ето нещо, което можете да направите веднага:
занесете топли дрехи и одеяла на хората от офроуд-форума, които са се организирали да пътуват дотам и да им ги доставят направо. Обадих се да питам от какво има нужда, разбирам, че няма достатъчно детски дрехи, обувки, чорапи и т.н.
Някакви храни сигурно също биха били добре дошли, одеяла, предполагам, няма да са излишни.
Пунктовете за събиране по градове можете да намерите тук:
http:/http://www.offroad-bulgaria.com/showthread.php?t=138790
Има и телефони, за да се разберете конкретно.

Ето за София:
От утре 07.02 от 09.00ч. който има възможност и желание може да носи дрехи и одеала на адрес-София Зона Б5 бл.7 до вх.В помещението е м/у входовете на блока. Със сини решетки - Сервиз за битова техника. Методи - 0899278323

Цвета Паликарева 0898 79 25 54

Снимки от първото им пътуване дотам тук.

ВНИМАНИЕ: Сутринта говорих с Цвета, вече има всичко необходимо, ако трябва още нещо, ще се обади.

събота, 4 февруари 2012 г.

Берта

Ето и резултата от курса по шиене на Тилди - госпожица Берта, кукла със сърце.


Понякога Берта е романтично настроена.

А понякога иска да й е просто и леко, да може да сяда навсякъде, например на кухненския под до радиото, без да се притеснява.

Берта е родена тук (ателие АртеЛИКа, петък - курсът продължава):

Curious Pages


Я!Сайт, който препоръчва неподходящи четива за деца!
Прекрасен е!


Всъщност попаднах там, докато търсех повече за една чудесна книга, която ще ми покажат утре на живо. И може би.. Но няма да я издам.
Ето сайта: http://curiouspages.blogspot.com

четвъртък, 2 февруари 2012 г.

My Pop Studio


Въобще не очаквах, че след модната диктатура в детската градина ("Тази рокля е момчешка!" "!?!?!" "Защото е на СИНИ цветчета!") ще дойде време, когато пак ще скърцам със зъби пред безспорното влияние на индустрията върху вкусовете на момиченцата. Независимо дали става въпрос за розови рокли или за skinny джинси, определен вид якета или нещо друго.
Честно казано, чувствам се като бавноразвиваща се. На нейната възраст основното ми изискване към дрехите беше да не боцкат - но сега никоя възраст не е твърде крехка, за да попадне под прицела на рекламите. Тиражираните от медиите понятия за красота са навсякъде - и за който и да било самопровъзгласил се "предпубертет" е трудно да се оправя сам - още повече, че за разлика от нас (e... да де) не знае как действат.

Точно затова ме кефи сайтът "My Pop Studio". Под форма, която разпознаваемо прилича на всевъзможните момичешки сайтове, където се говори за дрешки, списания и музика, той успява да покаже нагледно механизмите, чрез които индустрията продава разни неща на момичетата (и жените),пробутвайки им първо модел за подражание. Ще видите снимки "преди и след" обработката, вестникарски коментари на тийн звезда, която рекламира неподходящ за аудиторията й продукт, игра "Направи си сам поп-звезда", в която първото нещо, което избираш, е какво послание ще излъчва твоята героиня - и нагласяш всичко около това. Или игра, в която трябва да познаеш "статия или реклама". Всъщност сайтът успява да покаже на децата как да разпознават манипулациите - без обаче да звучи дидактично.
Което печели адмирациите ми.