неделя, 16 септември 2012 г.

School, actually

След малко тръгваме на тържеството, което, както знаем, ще бъде претупано не само заради дъжда. Ще има реч от директорката и малко самодейност от горните класове. Преди да е свършило, ще пуснат родителите на първолаците да правят снимки, а после ще се опитват да възстановят реда. После - родителска среща със събиране на пари.Децата ще са в коридора, защото вали, иначе ги пращат на двора.

В четвърти клас, както досега, няма да учат музика и рисуване. Ще отбиват номера - ще пеят две-три песнички (всяка година досега - "Аз съм първокласник", после "Аз съм второкласник" и т.н.). Как може да учиш три години музика и никой да не ти преподаде нотите? По рисуване, доколкото въобще карат този час, също не учат нищо - защо, като може всеки "да си рисува" каквото иска, а учителят да зададе тема и да си почива? В часа на класния - безопасност на движението. В първи, втори, трети, четвърти клас. Важно наистина, но това, което може да направи едно дете, което не кара кола, не се придвижва дори само, е доста ограничено. Може би има и други важни неща, които учебната програма не покрива и биха могли да се разискват в този час?По физическо пък ще ги изпитват да покриват нормативи - тоест ще ги сравняват и ще им пишат оценки за физическите им способности - нещо, което въобще не зависи от тях.

В училище библиотеката не се ползва, въпреки че събирахме книги, за да попълним фонда й. Причината е, че библиотекарката не обича да я безпокоят. Затова заключва в голямото междучасие - под предлог, че учениците били яли банички и щели да изцапат книгите. Затова следи да не пипнеш нещо, което по нейно мнение не е за теб. Крещи на деца и учители, обвинява ги, че лъжели, че четат (интересно за какво искат да заемат книги тогава). Доскоро беше официално забранено на първокласници да ползват библиотеката. Поне това успяхме да променим.

Първият учебен ден е празник и не бива да говоря такива неща. После пък няма време. Защото училището не спира да иска от тебе, домашни, пари, съобразяване на графика. И все пак всяко лято се правят ремонти, тоест нуждата от усъвършенстване се разбира по някакъв начин.
Жалко, че не се разбира като нуждата от набавяне на повече смисъл.

Честит празник.

10 коментара:

  1. Ужас. Нищо не се е променило отпреди двайсетина години, когато аз съм била в началното училище. И нашите учители отбиваха по същия начин номера с часа на класния и рисуването. За съществуването на перспектива разбрах чак в гимназията. Нотите учихме, но май само по лична инициатива на учителката и много не влязоха в употреба. И на мен, едно от малкото деца, обичащи да четат, библиотекарките отказваха да ми дават определени книги, защото съм била прекалено малка (защо са в детската библиотека тогава?) и ме изпитваха дали наистина съм прочела заетите книги. А физическото си е инстуционализирана форма на тормоз направо.

    ОтговорИзтриване
  2. da, iavno taka e bilo, i dano da se promeni! Jiveia vav Francia i decata mi sa v na4alno u4ilichte, .... i tuk e sachtoto, 4e i po-locho! Goliama borba i dano decata ni badat po-umni i promeniat nechto! Ina4e hodiat v mejdu4asiata na biblioteka, no tam pak bibliotekarakata se podigravala s tiah???

    ОтговорИзтриване
  3. Точице, кое е това училище? Забранената библиотека особено много ме впечатли.

    ОтговорИзтриване
  4. русуване, музика, час на класния - безсмислени часове, по време на които си почиваш, както знае всеки ученик. същото става с часовете, които могат да са смислени, като етика, философия, право - поради формалния подход в писането на тотално неразбираеми академични учебници и неподготвени учители

    мен ако питаш, айде по-малко да пеят учениците след 4 клас и повече да четат, пишат, смятат и учат истински предмети, а не 40% от завършващите да не могат да четат на нормално ниво, да не знаят кой е тоя на 5 левовата банкнота и после да не могат да си намерят работа даже да наливат бензин.

    ОтговорИзтриване
  5. Тези часове са нужни по две причини: допълване на общата култура и почивка между часа по химия и този по алгебра. Или поне така би трябвало да бъде. Проблемът е, че учителите по рисуване, музика и физическо често избиват комплекси, заради което децата се стресират не по-малко, отколкото в часа по алгебра примерно. Не можеш да искаш от човек, дето няма никакъв худежествен талант, да рисува точно според изискванията ти. Вместо това можеш да му разкажеш интересни неща за някои художници, да покажеш снимки и пр. Същото е с музиката - човекът никакъв слух няма, ти ще го караш да пее, щото така е по норматив. Или пък нормативите по физическо, като стана дума. Не, ще се мятам на успоредка, ще ходя на греда, ще тласкам гюле, трябва да пробягам 100 метра за не знам какво време, за да имам шестица... А в тези часове, освен ако не учиш в някакво специализирано училище, въобще не би трябвало да се слага оценка.

    Мен обаче ми стана най-интересна историята с училищната "библиотекарка". Коя е тая кака и кое е училиището, наистина?

    ОтговорИзтриване
  6. В 9-та ФЕГ библиотеката беше забранена. Май все още е.

    ОтговорИзтриване
  7. 38-о.

    И не, часовете по музика и по рисуване могат да бъдат изключително интересни. И не само за почивка. Не става въпрос да се състезават децата, а да получат основна грамотност по тези предмети. Как може да станеш четвърти клас и никой да не те научи на нотите? Вижте сайта на San Francisco Orchestra Kids - колко игри има с темпата, с ритъма, с ладовете... и за по-малки деца дори.
    По рисуване - има основни неща, които се учат на всеки детски курс - интересни техники, основи на перспективата, пропорции на човешкото тяло, комбиниране на цветовете. На децата им е интересно. А това, че не следва да се пишат оценки, е съвсем друг въпрос (аз смятам, че то по принцип не бива).

    ОтговорИзтриване
  8. Отговори
    1. Инак съм абсолютно съгласна с теб за часовете по музика и рисуване. Всъщност съм семестриално завършил музикален педагог (остана ми държавния изпит, но по ред причини забатачих нещата, не му е тук мястото да се обяснявам). Хващала съм се за главата, като гледах с какво са натъпкани учебниците и какви са изискванията към децата. Ми то ужас. Девет десети от материала е суха теория, ама толкова суха, че е готова да пламне при мааалко по-висока температура. Има учители, които решават, че детето е по-важно от учебника, зарязват последния и успяват да превърнат часовете си в приказка и то така, че ученици да идват на училище само заради часа по музика, дори по природа да пеят фалшиво. Познавам такива хора. Проблемът е, че образованието ни беше превърнато в такава отврат, та сега немалка част от учителите по кой да е предмет са просто чиновници. Четат изискванията на програмата и действат стриктно по тях, защото така е най-лесно. Резултатите са видими и с невъоръжено око. :(

      Изтриване
  9. 38-о СОУ "Васил Априлов". Но и другаде не е по-розово.

    ОтговорИзтриване