понеделник, 7 май 2012 г.

In memoriam

Днес е починал проф. Георги Лозанов. Когато бях в гимназията, за сугестопедията се говореше на границата на градския фолклор, като за нещо, което е твърде хубаво, за да е истина.
Общоприетият начин да научиш дума беше да запълниш с нея пет реда в тетрадката за упражнения. Онова, което чувахме за сугестопедията, беше неясно и окарикатурено - учене по време на сън. Mumbo-jumbo.

Всъщност сугестопедията е метод, който включва редуване на активни и пасивни фази - нещо, което вече е доказано необходимо за ефективното функциониране на ума - за да може възприетата информация да бъде обработена на подсъзнателно равнище и да се изградят връзките, които да я запазят в дългосрочната памет. Но не само толкова. Методът е разработен подробно и лиценз за практикуването му не се получава лесно - доколкото знам, отказан е дори на дъщерята на проф. Лозанов. Когато комисия на ЮНЕСКО идва през 1978г. да наблюдава работата му, тя препоръчва сугестопедията като метод за преподаване на всички предмети.

Изумена бях да науча, че методът всъщност не е оборен, а е просто отречен по идеологически причини - поради страх от "програмиране", "промиване на мозъци". И че проф. Лозанов е бил 10 години под домашен арест заради работата си.

Из окончателния доклад на ЮНЕСКО от 1978г.:

Recommendations (Extraction)
Made by the Experts from the Working Group on Suggestology as a Learning Methodology Meeting in Sofia, December 11–17, 1978
...1.There is consensus that Suggestopedia is a generally superior teaching method for many subjects and for many types of students, compared with traditional methods. We have arrived at this consensus following a study of the research literature, listening to the testimony of international experts, observing films portraying Suggestopedia instruction and visiting classes in which Suggestopedia is practiced. The films were prepared and the classroom visitations were impressive.
...2.Standards should be set up for the training, certification and maintaining of standards of suggestopedic training.
...3.Different categories of competency of teachers should be used to reflect increasing levels of teaching performance in certification.
...4.Suggestopedic teacher training should be started as soon as possible.
...5.An International Association for Suggestology and Suggestopedia should be set up that is affiliated with UNESCO and should have the assistance and guidance of Dr. Lozanov for training, research, coordination and publication of results.
...6.UNESCO is requested to give its support to all these proposed activities by all possible means and under the existing international regulations.”

4 коментара:

  1. Анонимен7 май 2012 г., 8:12

    Това дали методът е отречен или не може да се види от скорошното БГ издание на "Когнитивна психология" от Робърт Стърнбърг (едно от най-големите имена в съвременната прихология). Това че със сугестопедия, НЛП и подобни се правят пари, говори че са добри бизнеси (и толкова), макар че ако правенето на пари е критерият, то проституцията и търговията с наркотици са още по-добри.

    ОтговорИзтриване
  2. Мир на праха му! Проф. Лозанов създаде нещо интересно и достойно за уважение.

    Но не мога да се въздържа от някои уточнения:

    Сугестопедията НЕ Е учене по време на сън - това е хипнопедия.

    Това, че трудно се става преподавател, изобщо не е плюс на метода, а точно обратното - показва, че той не е универсален и широко приложим.

    Не знам защо напоследък стана изключително модерно да се твърди колко е бил преследван методът и самият проф. Лозанов и това да се изтъква като главно доказателство за достойнствата на сугестопедията. Когато бях студентка, такива курсове се правеха в София - имам познати, които ги посещаваха и никой не ги е репресирал заради това. Имаше си учебен център - определено не нелегален. В университетските среди не липсваше информация нито за плюсовете, нито за минусите на метода. (Учебни помагала се намираха дори по хипнопедичния метод - в руските книжарници.)

    В момента около този метод се създава едва ли не митология и комерсиалността на тези напъни е толкова очевадна, че доста ме дразни. (Нямам предвид тази публикация, а спамът от всевъзможни единствени и уникални сугестопедични курсове, който получавам и по имейл, и в социални мрежи.)

    ОтговорИзтриване
  3. Знам, че не е по време на сън - говоря за клишетата от осемдесетте, които съм чувала като малка.
    И не, не рекламирам никакъв курс - даже не съм и получавала реклама. Погледнах дали има за френски, защото това ме интересува, но не видях.
    Просто ми стана тъпо за човека.

    ОтговорИзтриване
  4. Имаше и на френски май в рекламите, които ми пращаха напоследък. Но не Ви го препоръчвам, освен ако нямате излишни пари за харчене. ;-) Ученето е леко и приятно, обаче всички мои познати, които са участвали в такива курсове, се оплакват, че забравянето е още по-бързо от ученето.

    Точно заради това според мен методът не се наложи, а не заради реални или мними репресии на създателя. Все пак в последните 20 и няколко години със сигурност никой не му е пречил да го популяризира в чужбина! А и преди според мен никой не му е пречил кой знае колко - имаше си институт в центъра на София, правеха се курсове. Вие явно сте малко по-малка и затова не сте стигали до информация от по-първа ръка, но информация имаше навремето.

    Е да, вероятно е имало някакви интриги между колеги или по партийна линия. Но аз, като студент филолог, от мои преподаватели не съм усетила предубеденост към метода или към самия проф. Лозанов. Напротив, отношението им беше положително, дори и филма му за Ванга са ни прожектирали в университета.

    ОтговорИзтриване