събота, 25 февруари 2012 г.

Законът за предучилищното и училищно образование

След много мислене и обсъждане, след няколко фалстарта Министерството на образованието най-сетне излезе с проектозакон, който ще преседи две седмици на сайта на министерството и с това ще се счита за обсъден. После ще се внесе за гласуване.

Имам следните възражения. Първо, две седмици са съвсем кратък срок за "обсъждане". Второ, да се "обсъди" не е същото като "чуждото мнение да е равнопоставено". Министерството, т.е. изпълнителната власт, пише закона за себе си. То решава какво ще прави в сферата на образованието - и просто го съобщава две седмици по-рано. Който иска да приказва по въпроса, в медиите или на маса - моля, негово право си е. И какво от това?
Ако смятате, че законът има нужда от истинско обсъждане, а не от двуседмично "оприказване", можете да прочетете следната Декларация и да решите дали да се присъедините към нея.

По самия закон цялостно мнение не бих давала - защото той навлиза в доста конкретики, ползата или вредата от които ми е трудно да предвидя. И защото ми е ясно, че отведнъж съвършенството няма да се стовари върху нас. Тоест всякакъв прогрес е по-добър от никакъв.

Ала тъй като мисля, че и в образованието като в медицината първото правило е "не вреди", следните неща не ми харесват:
1. Остават делегираните бюджети в този им вид. Принципът "парите следват детето" звучат прекрасно. Ала когато училището се финансира единствено въз основа на броя деца в него, това стимулира претъпкването на наличните сгради (с всички произтичащи от това неудобства), недвусмисленият натиск за смъкване на нивото, при който училищата (особено в горния курс) се надпреварват в предлагането на възможно най-малко съпротивление. Повече по въпроса можете да прочетете в ужасно верния, за жалост, текст на Мария Донева "Какво трябва да направиш, за да те изключат от училище".
2. Отрязват се пътищата за каквото и да било алтернативно образование до 16-годишна възраст. В така формулирания закон няма място ни за хоумскуулинг, ни за училища "Валдорф" или "Монтесори" и т.н. - въобще за никакъв друг метод на обучение освен спуснатия от МОН. Дори частните училища са длъжни да спазват същата програма - ако искат издаваните от тях дипломи да са валидни.
А какъв е проблемът при придобити равностойни знания да се получават равностойни документи - независимо от начина, по който са усвоени знанията?
3. Задължителното предучилищно образование от 4-годишна възраст - при положение, че на много места и сега няма ресурс да се приемат децата от желаещите семейства, министерството иска да задължи всички семейства да дават децата си в детска градина. Струва ми се меко казано абсурдно. Къде по-точно ще учат?
4.Никакъв плурализъм от учебници няма да разреши проблема с нерядко безумните програми, спускани от самото министерство. Програми, които не отговарят на броя учебни часове, на обусловените от възрастта възможности на децата, на необходимостта учителят да подходи гъвкаво спрямо евентуални външни фактори. При плътна и твърде амбициозна програма учителят няма как да реагира, когато а)открие, че голяма част от учениците му са пропуснали или недоразбрали материала и имат нужда от поне още два часа упражнения и разяснения б) една непренебрежима част от учебните часове е отишла за грипна ваканция, дървена ваканция, зелено училище и пр. или в) той/тя или учениците имат автентичен интерес към някакъв аспект от материала и, недай си боже, желание за някакъв активен, творчески подход към него.

Принудени да следват спуснатата им отгоре програма и да казват "А", когато министерството им е казало да кажат "А", учителите са обречени твърде рядко да се справят с учениците, които от своя страна също често чувстват образованието като принуда, от която се опитват да се откопчат.

А вие как мислите?

1 коментар:

  1. Да, така е. Струва ми се, че веднъж самият министър откровено си каза, че закона няма коренно да промени нещата. Защо и за кога чакаме? Козметични промени като в Закона за детето. След като няма да има особена полза или разлика за децата, кому е нужно? Всичко е само за пред ЕС, пък иначе...

    ОтговорИзтриване