неделя, 27 февруари 2011 г.

Мартенички














Някак си е въпрос на чест да си ги направим сами - още повече след мисълта, че може да сме си купували китайски шнурове, нарязани на парчета :)
Пък и за какво ги държа тези синци от скъсани гердани и мъниста от счупено дървено сметало? Използвани са още малко прежди и филц - на шнурове и на листи.

петък, 25 февруари 2011 г.

L'Enfant de la Haute Mer

Музейният детски кът в Благоевград си има сайт!


Преди известно време писах за откриването на истински детски кът в български музей, такъв, каквито бих искала да има навсякъде - място, в което децата да не са само пасивни и постоянно гълчани зрители, а да могат да научат нещо по естествения за тях начин - чрез игра.

Сега вече детският кът в Благоевградския музей си има и сайт, в който да разгледате сами какво се случва там. Има и текущ конкурс за име на къртиче :)

През това време чакаме същият екип да завърши и детския кът към Природонаучния музей :)

The Ice Book

Поп-ъп книгата като триизмерна сцена, оживена от прожекционния апарат. Благодарение на Веселина Вълканова.

The Ice Book from Davy and Kristin McGuire on Vimeo.

сряда, 23 февруари 2011 г.

"Babies"


Този филм без думи, ако не броим такива като "тататабрррпапа", проследява първата година от живота на четири бебета - в Намибия, Монголия, в Токио (Япония) и Сан Франциско (САЩ). Изключително топъл и забавен.

вторник, 22 февруари 2011 г.

Малкото голямо Ане и четенето :)

В неделя, от 19:00, по БНТ ще излъчват откриването на "Малкото голямо четене". Ането беше поканена да участва в първото предаване, както и нашият приятел, десетгодишният Христо Карастоянов, автор на ето тази прекрасна приказка за Многоголям. Тъй като аз не присъствах на снимките, ще ми бъде много любопитно какво се е получило. Разбрах само, че имало много интересни декори, които се нагласяли до последно, и че са им задавали много въпроси :)

Bad Product Warning - Windows into Nature

За някой от миналите наскоро празници поръчахме на детето ето този обещаващо изглеждащ комплект

от toytownbg.com.
От сайта човек остава с впечатлението, че комплектът съдържа всичко необходимо за отглеждането на прости кореноплодни - по начин достатъчно атрактивен, за да привлече вниманието и на не особено ботанически настроените деца. Да, същата работа вършат семенца, пръст и произволна саксия, но...хайде, като е комплект, може да е по-интересно.

Какво се оказа:
Срещу цената от 22.80 човек получава две кори от пластмаса, които трябва да сглоби (дете да ги сглоби е абсурд, дори в моите ръце се чупеха и още не се затварят плътно) и поставка с чисто декоративна цел от тънка дървесина като тези на китайските модели за сглобяване. В инструкциите пише, че трябва да се лепи, но лепило не е приложено, само някакви боички.
Не са приложени нито пръст, нито семена, тъй че идеята за комплект пропада - в крайна сметка самият смисъл на подобен продукт е да разполагаш с всичко необходимо, за да започнеш на момента.
Детето, слава богу, още не се е разочаровало истински (благодарение на чудесната книжка за Линея (благодаря на Зоя!), за която ще пиша отделно и която поддържа ентусиазма му. Аз обаче ще се замисля, преди да поръчам втори път "изследователски комплект" от същото място.

British Academy Children's Awards

Неотдавна бяха обявени британските награди за кино, BAFTA. Направи ми впечатление, че има и раздел за детско кино (макар да се изненадах, че наградата отиде при "Toy Story 3", който не е лош... за трета серия на нещо.
На страницата на BAFTA обаче могат да се намерят номинациите в различни други категории, напр. образователни предавания, игрален филм, анимация, комедия, интерактивна игра, документален филм и пр.
На мен специално би ми било интересно да проверя номинираните заглавия - ето например тази програма Primary Creative Arts по БиБиСи показва, да речем, как трима творци от различни изкуства - карикатурист, художник-абстракционист и скулптор - отговарят на предизвикателството да си направят автопортрет.
Игралният Nanny McPhee and the Big Bang също звучи интересно, имайки предвид Ема Томпсън в главната роля.

Пак оттук разбирам и за съществуването на teachers.tv - специален канал с образователни филмчета за използване в час. Тук е номиниран филмът за Холокоста, но целият сайт си струва да се разгледа подробно, което и смятам да направя.

четвъртък, 17 февруари 2011 г.

http://bogglesworldesl.com/


За тези, които смятат, че заниманията по английски задължително трябва да включват рецепти за магически отвари (не една и две), игра на "Не се сърди човече" за отработване на произношението и правописа, интересни теми за съчинения ("Вие сте един от първите заселници на Марс. Опишете проблемите в един обикновен ден". "Наемат ви да наглеждате домашен любимец. Мислите си, че ще спечелите лесно пари, но се оказва, че домашният любимец е Т-Rex"), текстове на песни, планове на уроци, flashcards с теми като "a spaceship shooting another spaceship" :) и пр.

Въобще приятно място, където има какво да се разгледа (и отпечата).

Няма изгледи училищните промени да се случат скоро, пише Мартина Бозукова от Mediapool

След година обсъждане на законопроекта за училищното образование - и след множество уверения, че самият закон е почти готов, - сега министерството отново обяви, че се връща на ниво изготвяне на предшестващата закона концепция.

Хронология на писането на училищния закон на ГЕРБ

6 януари 2011 година Сергей Игнатов съобщи, че законът за училищното образование ще бъде внесен в парламента до два месеца, след като бъде синхронизиран с Брюксел.

15 септември 2010 година Министърът на образованието обяви, че се бърза проектът на новия закон за училищното образование да е готов до края на ноември.

12 май 2010 година Законът за училищното образование ще е готов до края на годината, заяви министърът на образованието Сергей Игнатов.

20 април 2010 година “Целта е да създадем един рамков закон, който да влезе в Народното събрание до юни месец“, заяви Сергей Игнатов при представянето на проекта за нов училищен закон.

26 август 2009 година “В рамките на една година трябва да бъде приет новият закон за училищното образование, съобщи министърът на образованието, младежта и науката Йорданка Фандъкова. “До половин година проектозаконът ще бъде представен за обществено обсъждане“, съобщи тя.

Цялата статия на Мартина Бозукова можете да прочетете тук.

сряда, 16 февруари 2011 г.

Горски училища

Горските училища са неделима част от ранното детско обучение в Дания. Тяхната цел е да изграждат независимост и увереност.
Създадени са в Швеция през петдесетте години, за да запознаят децата със света на природата. Идеята е приета в Дания, където става съществена част от ранното обучение.

В типичното датско горско училище децата (от три до седем години) се извеждат в гората по четири часа всеки ден от седмицата. Не вземат със себе си играчки, а използват само онова, което предлага природата (и собственото им въображение). В гората има примитивна колиба, която се използва при крайно лошо време, както и за място, където да обядват и да слушат приказки. Заниманията са забавни и водени от децата - например търсене на дребни животинчета и шляпане в локви. Поради високото съотношение възрастни-деца малките могат безопасно да изпробват дейности, които иначе се смятат за твърде рисковани - да се катерят по дърветата или да палят огън; а благодарение на добрата си екипировка могат да играят свободно, да седят и да се ровят в калта и зеленината. Като поставят на децата постижими задачи, в които е малко вероятно да се провалят, и ги хвалят искрено, възрастните развиват детската независимост и увереност.

Шведско научно проучване открива, че децата, които посещават горските училища, са много по-щастливи от тези в обикновените градски детски градини. В продължение на 13 месеца учените следят деца от две различни градини - една в центъра на голям град, друга сред природата.

Изследването заключава, че децата от горското училище са по-уравновесени и общителни, по-рядко боледуват, по-лесно се съсредоточават и са по-координирани от децата в градската среда.Причината за по-добрата концентрация се оказват повечето възможности за игра сред природата - децата играят по-дълго време, без да си пречат едно на друго като децата в градската детска градина. Изследването показва, че когато децата биват прекъсвани, те стават раздразнителни, нивото им на стрес се покачва, а способността за концентрация пада. Когато не могат да се концентрират, те проявяват склонност към егоистично поведение и агресия. Децата от горските училища са по-внимателни помежду си.

Изследванията показват също така, че децата от горските училища боледуват 25% по-рядко от градските. Една от причините е във въздуха, който е почти винаги по-добър навън, отколкото на закрито. Освен това сред природата детето не е толкова изложено на вируси и бактерии и по-рядко се заразява от другите деца. Друга вероятна причина е ниското ниво на стреса, който се отразява негативно върху имунната система.

Повече за различните педагогически системи (и теории) може да се прочете на български тук.

събота, 12 февруари 2011 г.

To-read: The Selected Works of T.S.Spivet



Тази книга ми беше препрочана от чудесната книжарка Светла (книжарницата на Буктрейдинг на "Ангел Кънчев") в 11 часа вечерта :)
Доверявам се на нейния вкус, но по това време просто нямах сумата в себе си, а часът и разходите ми за деня бяха достатъчно напреднали. Запомних обаче необичайния стил, по-характерен за "възрастни" автори като Томас Пинчън, и най-вече любимите ми "моливни" полу-научни илюстрации в полетата.
Днес към поводите да прочета книгата се прибави и името на единия от преводачите, Невена Кръстева-Дишлиева, човек с фин подбор и отличен език.
Тези дни ще се захвана с книгата, ако някой друг я е чел или чете, ще се радвам да обменим впечатления.
Според мен не е за възрастта на Ането, така че няма да я пробутвам активно :)

петък, 11 февруари 2011 г.

неделя, 6 февруари 2011 г.

Дяволът на числата



Одобрявам практиката в събота и неделя да е слънчево. Благодарение на тези така препоръчителни температури вчера се размотавахме дълго из центъра и се озовахме на площад "Славейков" в два и половина, когато ни хрумна да проверим дали детският отдел на Градска библиотека още работи. Работеше, имахме 10 минути. Вмъкнахме се да вземем липсващата ни "Мери Попинз в парка", която аз по чудо не купих половин час по-рано.
Вече на излизане забелязах залата зад бюрото на библиотекарката, където се оказа, че книгите са подредени по области... или предмети... не съм сигурна как да ги нарека. Ето къде беше атласът на Янош, който търсих напразно в немската част. В раздела за обществени науки имаше книга за осиновяването, което ми се стори много интересно, но наистина не вървеше да бавим повече хората в събота следобяд, така че се отправих към математическия раздел (доста тъничък и смесен с друга тематика като теория на цветовете, примерно), мернах "Дяволът на числата" на Ханс Магнус Енцербергер, която бях набелязала още миналата година в един немски сайт и дори не знаех, че е излизала на български, и успях да я запиша малко преди библиотекарката да си изключи компютъра.

Оказва се, че книгата е от две години на пазара, макар че почти не се е говорило за нея; в Германия, доколкото разбирам, е една от най-известните книги в този жанр. Зачитайки я, стигнах до няколко извода - първо, наистина е много увлекателна и числовите главоблъсканици, които съдържа, са ми интересни.
Второ, не е много за деца от началния курс, които все още овладяват самите основи на математиката - т.е. макар езикът й да е много земен и забавен ("корен квадратен", да речем, е заместено с "ряпа"), по-малките деца биха се постъписали от едновременното въвеждане на няколко поредни операции, които им предстои да учат по-натам.
Книгата обаче е идеална за дете в прогимназията, което вече има интерес към математиката, ходи по олимпиади и пр., умее да мисли логично и има нужда от предизвикателство.
За такова дете тя би могла да бъде преходът от решаването на поставени от друг задачи (чрез прилагане на теоремите от учебника) към самостоятелно търсене на математически симетрии и скрита логика, онази хармония на числата, която странно се доближава до музикалната и прави науката привлекателна сама за себе си, а не като инструмент за влизане в това или онова учебно заведение.
В този смисъл, ако ви трябва книга, която да улесни детето ви в работата със стандартния училищен материал, вземете друга.
Но ако познавате наистина даровито в тази област дете, струва си да му подарите тази книга - не се знае къде може да го отведе.

P.S. Проверих - в рецензията от Publishers Weekly в Амазон наистина пише, че е за над 11-годишна възраст. Значи мога да си я дочета и да оставя детето на мира с Мери Попинз :)

сряда, 2 февруари 2011 г.

GoogleArtProject

Когато времето е студено, могат да се разглеждат галерии :)
Страхотна идея, още повече, че май няма да имам път скоро до Смитсониън, примерно.
http://www.googleartproject.com/museums/freer/jahangir-and-prince-khuram-feasted-by-nur-jahan-80
Или... Метрополитън?
Rijksmuseum?

Картините могат да се разглеждат и отблизо с помощта на инструмента в долната дясна част от екрана.

Green school dreaming.... on such a winter's day



Джон Харди, някога дете с недиагностицирана дислексия, разказва за осъществената си мечта да построи екологично, естествено отворено към децата и природата училище на о-в Бали, където живее със съпругата си Синтия.
Позволявам си да не се съглася, че това би било възможно навсякъде (ъм, бързорастящият бамбук трудно би намерил еквивалент наоколо), но със сигурност ми се прищя да уча за няколко седмици там. Особено на фона на приключилата неочаквана ваканция и кучия студ тук.
Благодаря на Зоя за линка!