вторник, 15 ноември 2011 г.

Добрият, лошият и историята


В трети клас учат история. За първи път. Всъщност на учебника пише "Човек и общество" и в него са посбити и други неща, география на България например, макар и постигната на места с помощта на фотошопа, както стана дума - с центъра на Търново, монтиран зад Царевец. Явно целта не е да научат къде какво има, а да останат с мъглявото впечатление, че "имаме много забележителности" - което обаче означава да не познават собствената си държава, да бъдат неуки и смешни.

На историята.

Информация в учебника
Траките са първите жители по нашите земи.

Факт:
Много находки, като тези от варненския некропол например, говорят за много по-стари обитатели, чиято култура е неизследвана.

Коментар:

Няма

Информация в учебника:
Траките са били силни, но разпокъсани и затова Римската империя ги е победила. В Рим те са били роби, но Спартак е вдигнал въстание.

Факт:
Траките не са били само роби. Всъщност има и няколко императора-траки.

Коментар (по време на изпитване):
Като ти е толкова интересно за траките, чети си вкъщи!

Обяснение в час:
Представете си Иван Рилски бял, а богомилите - черни. Единият е добър, другите са лоши.

Факт: ....!?!?!!?!

Дори не обсъждам класическите коментари за исторически оправданото избиване на този или онзи.
Разбирам, че изучаването на българската история от Паисий насам не е с цел нейното познаване, а с цел патриотично възпитание.
Само че възпитанието трябва да стъпва на истината.
Иначе децата получават и следните уроци:
- Не се интересувай сам от нищо. Знай само което се иска от теб.
- Никога не се опитвай да разбереш чуждата гледна точка. Твоите задължително са добрите, а другите са лошите - и съответно заслужават, каквото и да им се случи.
- Нашата история сигурно е по-лоша от тази на другите народи, щом ни се налага да извъртаме.
Разказана така - като "Пълните съчинения на Шекспир" в една пиеса, историята не може да бъде друго освен фарс. И децата много бързо ще го открият - например като прочетат последния брой на "National Geographic". И ще спрат да вярват на учебниците, което саботира принципно училищното им образование.

Всъщност да лъжеш, за да внушиш гордост, означава да лъжеш от срам. Аз не мисля, че има защо да се срамуваме от историята си такава, каквато е. По-добре да разкажем на децата многоликото и интересно минало, отколкото да твърдим, че то е славно и те са по условие недостойни за него, ама да не разпитват повече.
Защото така ние сме недостойни за тях.

4 коментара:

  1. Много болезнена тема зачекваш. Всеки път, когато направя грешката да погледна в учебника на малката си дъщеря и ми иде да вия от яд. Или да напляскам някоя учителка или издател или автор или министър. Или всички наред.
    Постоянно ровя и я разпитвам, какво са говорили, как им е обяснено и заповам да запълвам дупките, да обяснявам, да търся информация, да се опитвам да давам други гледни точки. Историята като предмет е в най-трагично състояние, после литературата.

    ОтговорИзтриване
  2. О, разлисти напред. Става още по-интересно, когато авторите намесят Европейския съюз и нашия път с гордо вдигнато чело към него.

    ОтговорИзтриване
  3. Обяснението за траките населявали първи земите ни, тъй като има и картинка съз златото от Варненския некропол в учебника /или тетрадката към него/: те са първите, за които имаме писмени сведения. Разумно обяснение при положение, че е писано и в учебника. Иначе другите обяснения са по-скоро човешка грешка както си ги описала - преподавателска. Учебникът е недомислица, базирана на спиралната система - голяма глупост като цяло според мен. Ако учат по една епока всяка година на края ще обичат историята и ще я познават. Така я наобикалят по няколко пъти набързо, че да стигне за всичко времето. На по-заинтересованите им доскучава, а на по-незаитнересованите пак не им стига за да възприемат.

    ОтговорИзтриване
  4. Не е много вярно, че културата на цивилизацията от времето на Варненския некропол е слабо изследвана.
    Но явно това познание не влиза в графа "важни".

    :) Зори, спокойно.
    Запази сили за догодина, когато ще учат за трудовата дейност на хората по региони. Да видиш ти къде се отглеждат праскови и къде са големите консервни заводи.

    ОтговорИзтриване