сряда, 16 февруари 2011 г.

Горски училища

Горските училища са неделима част от ранното детско обучение в Дания. Тяхната цел е да изграждат независимост и увереност.
Създадени са в Швеция през петдесетте години, за да запознаят децата със света на природата. Идеята е приета в Дания, където става съществена част от ранното обучение.

В типичното датско горско училище децата (от три до седем години) се извеждат в гората по четири часа всеки ден от седмицата. Не вземат със себе си играчки, а използват само онова, което предлага природата (и собственото им въображение). В гората има примитивна колиба, която се използва при крайно лошо време, както и за място, където да обядват и да слушат приказки. Заниманията са забавни и водени от децата - например търсене на дребни животинчета и шляпане в локви. Поради високото съотношение възрастни-деца малките могат безопасно да изпробват дейности, които иначе се смятат за твърде рисковани - да се катерят по дърветата или да палят огън; а благодарение на добрата си екипировка могат да играят свободно, да седят и да се ровят в калта и зеленината. Като поставят на децата постижими задачи, в които е малко вероятно да се провалят, и ги хвалят искрено, възрастните развиват детската независимост и увереност.

Шведско научно проучване открива, че децата, които посещават горските училища, са много по-щастливи от тези в обикновените градски детски градини. В продължение на 13 месеца учените следят деца от две различни градини - една в центъра на голям град, друга сред природата.

Изследването заключава, че децата от горското училище са по-уравновесени и общителни, по-рядко боледуват, по-лесно се съсредоточават и са по-координирани от децата в градската среда.Причината за по-добрата концентрация се оказват повечето възможности за игра сред природата - децата играят по-дълго време, без да си пречат едно на друго като децата в градската детска градина. Изследването показва, че когато децата биват прекъсвани, те стават раздразнителни, нивото им на стрес се покачва, а способността за концентрация пада. Когато не могат да се концентрират, те проявяват склонност към егоистично поведение и агресия. Децата от горските училища са по-внимателни помежду си.

Изследванията показват също така, че децата от горските училища боледуват 25% по-рядко от градските. Една от причините е във въздуха, който е почти винаги по-добър навън, отколкото на закрито. Освен това сред природата детето не е толкова изложено на вируси и бактерии и по-рядко се заразява от другите деца. Друга вероятна причина е ниското ниво на стреса, който се отразява негативно върху имунната система.

Повече за различните педагогически системи (и теории) може да се прочете на български тук.

1 коментар:

  1. Благодаря ти за статията. Много ме въодушеви :)
    Прекрасен ден ти желая, Биляна

    ОтговорИзтриване