събота, 2 октомври 2010 г.

El Sistema

Като чуят класическа музика, особено концертна, повечето хора си представят нещо създадено и развито за отбрана публика - предполагаща някога аристократичен произход, по-късно специална начетеност, образование, което пак опира до произход и културна среда.
В този смисъл дори след като става финансово достъпна за слушане, тя никога не е била музика за бедните и хронично нискообразовани слоеве на обществото. Поне доколкото сме свикнали.

Във Венецуела обаче музикантът и икономист Хосе Антониу Абреу създава уникална система, която използва музикалното образование и най-вече свиренето в оркестър, за да помогне на децата с най-ниски социални шансове да се впишат успешно в обществото.

El Sistema, както накратко се нарича Fundación del Estado para el Sistema Nacional de las Orquestas Juveniles e Infantiles de Venezuelа, включва в своите музикални щколи 250 000 деца, 90% от които - от бедна и непривилегирована среда.
"Системата" не само създава страхотни музиканти, но и преобразява живота на миналите през нея деца. Сред завършилите я са Едиксон Руиз, Густаво Дудамел и музикантите от прочутия младежки оркестър "Симон Боливар".

Повечето деца започват на 2-3 години с упражнения по ритъм и изразяване чрез тялото. Важен елемент от програмата през по-късните периоди е тялото да не престава да се движи по време на свиренето (без да се губи техника). На петгодишна възраст децата вземат първите си инструменти, обикновено ударни и участват в хор, за да свикнат с идеята за съвместна работа. На 7 могат да изберат първия си струнен или духов инструмент. Инструментите могат да се сменят, но не и фриволно.
Ранното обучение включва пеене и свирене на инструмента, както и фокусиране на определена нота при групово изпълнение, за да се обърне внимание на чистотата на звука. Нотацията се учи постепенно в продължение на дълъг период от време и се включва органично в процеса на обучение.

Всяка седмица има три нива на упражнения - с целия ансамбъл, с част от ансамбъла и частни уроци. Обикновено учителят и в трите форми е един и същ. Основният акцент е върху създаването на безопасна, радостна и забавна атмосфера. Правилата за дисциплина са малко, но се спазват. Повечето учители са бивши ученици на програмата, които разбират не само музикалната, но и социалната й мисия.

Впрочем вижте сами:

Няма коментари:

Публикуване на коментар