понеделник, 18 октомври 2010 г.

Математика у дома

Източникът е www.math.com. Позволявам си да препубликувам откъси тук заради английския, който може да бъде спънка за някои родители. Следващите раздели са "Математика в магазина" и "Математика на път". Струват ми се полезни!

Fill It Up
Fill It UpПредучилищна възраст

Какво ще Ви трябва:
Мерителен съд, 4 чаши с еднакъв размер, вода

Какво да правите:

  1. Налейте вода в различно количество (1/3 , 1/2 , 3/4 ) във всяка от чашите. Наредете ги една до друга. Попитайте детето - еднакво или различно е нивото на водата?
  2. Задавайте му въпроси, за да го насърчите да сравнява, да определя на око, да мисли за мерките. В коя чаша има повече вода? В коя - по-малко? С колко чаши според теб може да се напълни каната?Fill It Up
  3. Долейте вода в една от чашите, за да стане равна на тази в друга чаша. Разместете чашите така, че тези с еднакво количество вода да не са една до друга. Попитайте детето в кои чаши според него има същото количество вода.
  4. Когато детето започне да разбира повече, използвайте съдове с различна форма, които съдържат същото количество вещество (вода, ориз, пуканки). Това ще му помогне да сравнява, както и да види вместимостта на съдове с различен размер и форма.
  5. От "Точица" за по-големи деца (в началния курс): Поканете детето да Ви помогне в правенето на сладкиши, като ви отмери половин чаша брашно, една трета чаша захар и така нататък. Пресметнете заедно как трябва да се променят мерките в една рецепта, ако искате да направите двойна доза. А тройна? А наполовина? (Най-добре е да го направите наистина, за да се усети практическият смисъл).
Fill It Up

Fractured Fractions

Grades K-3

Какво ще Ви трябва:
Прозрачен съд, хартиено тиксо, маркер, мерителна чашка, суров ориз, вода. Fractured Fractions

Какво да правите:

  1. Залепяте заедно с детето хартиено тиксо отстрани на прозрачния съд.
  2. Изсипвате няколко пъти по 1/2 мерителна чашка, като всеки път отбелязвате докъде е стигнало нивото на ориза или водата в големия съд. Отбелязвате някъде мерната единица.
  3. Следвате процедурата, докато съдът се напълни и лентата е запълнена догоре с мерителни чертички.
  4. Напълнете няколко пъти съда, като всеки път използвате различна мерна единица - 1/3 чаши, 1/4, пълни чашки и т.н., като ги отбелязвате на различни ленти тиксо.
  5. Задавайте на децата "въпроси за мислене:
    • Според теб колко цели чаши ще събере този съд? Колко половинки, колко третинки, колко четвъртинки чаши ще събере?
    • Колко половинки са равни на една чаша?
    • Колко четвъртинки правят една половинка? А една цяла?
    • Колко четвъртинки правят 3/4 чаша?

    Пазаруване наум

    3-5 клас

    Какво ще Ви трябва?
    Брошура на супермаркет, молив, хартия

    Какво да правите?

1. Списък. Дайте на детето си брошурата и му кажете да отбележи храните, които ще трябват на семейството за една седмица, като трябва да се вмести в определена сума пари.
След като направи списъка, помолете го да събере цената на описаните неща. Ако тя надвишава бюджета, поговорете какво може да отпадне. Дали списъкът може да бъде скъсен с няколко неща или да се купи по-малко количество от други? Какво ще е най-добре за нуждите на семейството?
2. Сравнение.
Предложете на детето да сравни в няколко различни брошури цената на нещо, което го интересува, за да намери най-изгодната покупка. След това му предложете да сравни останалите цени в брошурите - дали даденият магазин по принцип е по-евтин или това се отнася само за някои неща?

За родителите
Това упражнение помага на детето да види как математиката се използва в ежедневието. Можете също така да сравнявате температурата навън през седмицата, разписанията на автобусите и т.н.

Няма коментари:

Публикуване на коментар