събота, 17 юли 2010 г.

Философия за деца


Докато разглеждах замаяна детските щандове в брюкселската книжарница "Филигран", направи ми впечатление, че френскоезичното книгоиздаване се занимава много сериозно с философия за деца. Имаше четири-пет поредици на различни издателства, в които се разискваха въпроси като "Животът - що е то?" ("Свободата - що е то" и пр.), коментираха се различни аспекти на любовта или справедливостта, въобще приканваха се децата да помислят самостоятелно и от различни страни върху такива основни теми.
И не, нито следа от наукообразен език, нито осминка терминология, нито пък изречения от половин страница с много съставни думи. Примерите бяха осезаеми, ясни, свързани с детския живот, простичко написани и забавно илюстрирани.

У нас философията все още се смята за занимание за горния курс; едва ли не детето трябва специално да "дорасне", за да може да мисли самостоятелно. Само че самостоятелното мислене е умение и навик, който е добре да се поддържа от най-ранна детска възраст, може би едно от най-важните неща, на които можем да научим децата си. Иначе ще се чудим защо гимназистите започват съчиненията си с безумно скучни клишета от рода на "Иван Вазов е велик български писател. Той е патриарх на...". Или защо порасналите ни деца лесно лапват въдицата на поредната реклама, без да се замислят струва ли си наистина да се оставят да бъдат манипулирани.

Затова много се радвам на съществуването на "Онтоидея" - група университетски преподаватели, които провеждат философски занятия в детски градини и центрове, предизвиквайки децата да мислят и спорят по избрана от тях тема - цвят ли е черното, какво е хубаво и какво - не-хубаво, какво означава нещо да съществува (тръгнала от "съществуват ли принцовете и принцесите") и т.н.



Заедно с разговорите децата рисуват и моделират, за да илюстрират идеите си, могат да се движат по време на занятието и пр. Изобщо - държат се като едни нормални здрави деца, на които им е присъщо мисленето, откривателството и всякакви други магарии.

Така че следващия път, когато наследникът излезе с пространна теория защо не трябва да си подрежда стаята, недейте да го срязвате "Стига си философствал!", а помислете как да го насърчите (след като все пак прибере).
Сайтът на Онтоидея е тук: http://pwc.ontoidea.com/



Ето пример за разговор по време на занятие:
- Измислих темата за принцовете и принцесите!
- Кое е най-учудващото, когато мислиш за тях?
- Най-учудващо е дали наистина съществуват, или не.
- Да помислим ли тогава как се познава, че нещо съществува?
- Да, това е темата.
- Принцесите може би съществуват, защото всички знаят какво е принцеса. Например, че носи рокля и корона, и че е красива. Откъде иначе ще ги знаем тези неща, ако не съществуваха?
- Според мен също съществуват, защото ги има в приказките и във филмите.
- Да, има много-много истории за принцове и принцеси. Откъде са тези истории, ако принцовете и принцесите не съществуваха?
- Ами може някой да си ги е измислил!
- Сега ще кажа нещо много трудно. Принцесите и принцовете поне малко съществуват, защото правят най-различни неща. Дават неща на другите хора, приказват си, а понякога даже тичат.
- Да, ама всичко това е само в приказките. Те не са истински.
- Значи пак си съществуват, ама не са истински.
- Според мен някога те не само са съществували, а също са били истински. Но след това са изчезнали.
- Мисля, че не са изчезнали, а са измрели. Както и динозаврите. Динозаврите сега също не са истински, но се знае, че са съществували.
- Ама принцесите може и никога да не са били истински. Но някой е измислил приказки за тях и така са започнали да съществуват.
- Значи едни неща, които съществуват, са истински, а други са измислени?
- Да, обаче космическите кораби също някой ги е измислил, но сега са истински.
- Хората измислят много неща. Но някои ги правят след това и те стават истински, а някои само ги разказват, като приказките. Иначе всичко си съществува, дори никой да не го е направил.
- Тогава като искаш да рисуваш не-съществуващо, нищо ли няма да нарисуваш?
- Може да нарисуваш едно нищо…
- А това как се рисува?

3 коментара:

  1. Много интересна публикация,заслужава внимание!И е хубава "Онтоидеята"!,дано узнаят за нея повече хора!

    ОтговорИзтриване
  2. Моето дете съм го записала на тази философия в детската... идват преподаватели от Онтоидея и в края на месеца получавам обратна връзка на кои теми е присъствал и оценки на активностите, които са много положителни ...
    Той , обаче настоява да го отпиша, дали защото неговият приятел Христо не ходи или защото "говорят глупави неща", не знам ...

    ОтговорИзтриване
  3. В градината на Ането нямаше, така че аз ще ги видя на живо чак септември, като направят за по-големи занимания.
    А иначе досега е ходела (с ентусиазъм, поне в началото) и се е отказвала (и тя не знае защо) от пеене (две години в "Радиодеца", художествена гимнастика в детската, после балет, после карате - просто заключавам, че нещо друго й е станало интересно.

    ОтговорИзтриване