понеделник, 14 юни 2010 г.

Ботанически понеделници в екоцентър "Приятели"

Днес видяхме на живо екоцентър "Приятели" - част от обикновена квартална градинка, превърната с доброволен, ентусиазиран общ труд на кръга около плейцентър "Приятели" в чудесна класна стая на открито, с черна дъска и столчета-пънчета, компостер, експериментална леха - подарък от Ботаническата градина на СУ, пясъчник за най-малките и дори бебе-гинко :)

Черната дъска; някой също се е занимавал с птици.

В компостера имаше треви и листа. Много любопитно какво ще стане, ще се опитам да убедя баща си също да направи компостер в неговата градина.

Гинко билоба, уникално дърво без живи родственици в растителното царство; живо изкопаемо. Впрочем оказва се, че има мъжки и женски екземпляри :) Вижте сами тук.

Ботаническата леха, подарък от Университетската ботаническа градина на СУ.

Люба (която e човекът и зад Plantscafe в Ботаническата градина) е измислила и събрала великолепни занимания, много добре балансирани уроци, в които детето учи, като пипа, открива, разглежда и сравнява растенията, като се грижи за тях и споделя
отношението си. Освен това има много топло и ненатрапчиво присъствие; оставаш с усещането, че помага на децата да проведат техните си експерименти, а не ги ръководи :) Цитат от Ането: "сякаш говори на своите си деца".
Днешният урок включваше игра за откриване кое листо от кое растение е, кратък разговор за сравняване на листата от отделните растения, плевене на поникнали кестенчета в ботаническата леха (всички пожелаха да си ги отнесат вкъщи, не ме питайте какво ще правя с кестеново дърво подир време), садене на тяхно място на здравец.


Ето тук нашата групичка сравнява листото-образец с листата на розата.
Да, точно това се търси в задачата.

После се сравняват всички листа - кое колко части има, кои са назъбени, кои са издължени и пр. Децата разбират, че всъщност начините, по които са ги различавали, са същите, по които ги класифицират и учените.



След като са се научили да разпознават листото на кестена, децата откриват кестени в ботаническата леха. Люба им обяснява, че ако оставят всички кестенови саморасляци там, ще пораснат големи дървета и няма да има място за градинката.


Заемат се да ги вадят и установяват, че 1)това е много трудно и цапа (особено като внимаваш да не съсечеш корените, защото искаш да си вземеш растението за вкъщи) и 2) на някои растения се вижда как коренчето излиза от самия кестен.



На освободеното от кестените място садят здравец. Смели млади господа съобщиха, че в името на науката са яли от това растение. Пред нас обаче се придържаха към сладоледа.

3 коментара:

  1. :) Изглежда много интересно :)

    ОтговорИзтриване
  2. ...traigo
    sangre
    de
    la
    tarde
    herida
    en
    la
    mano
    y
    una
    vela
    de
    mi
    corazón
    para
    invitarte
    y
    darte
    este
    alma
    que
    viene
    para
    compartir
    contigo
    tu
    bello
    blog
    con
    un
    ramillete
    de
    oro
    y
    claveles
    dentro...


    desde mis
    HORAS ROTAS
    Y AULA DE PAZ


    TE SIGO TU BLOG




    CON saludos de la luna al
    reflejarse en el mar de la
    poesía...


    AFECTUOSAMENTE


    ESPERO SEAN DE VUESTRO AGRADO EL POST POETIZADO DE BLADE RUUNER ,CHOCOLATE, EL NAZARENO- LOVE STORY,- Y- CABALLO, .

    José
    ramón...

    ОтговорИзтриване