неделя, 14 март 2010 г.

Според новия проектозакон оценките отпадат!

http://www.btv.bg/news/bulgaria/obrazovanie/story/1887067086-Otpadat_otsenkite_za_uchenitsite_ot_parvi_do_treti_klas.html

Ха дано. Това трябва да се случи, защото:
- децата влизат в училище с естествена мотивация; същата любознателност, с която са ви надували главата с въпросите си. Когато я изместваме с външната мотивация на пръчката и тоягата, ние подменяме тази мотивация с нещо много по-слабо.
- защо по-слабо? Защото има кратковременен ефект (напр. учиш, докато ти оформят бележката за срока, после забравяш), защото е по условие нереална (няма точен критерий, по който да се оценяват децата), защото действа само при механичните дейности, при които не се налага мислене (тип преписване, зазубряне, изпълнение на повтарящи се действия)
- защото намалява способността за индивидуално мислене, тъй като внушава страх от грешка. Човек, който се страхува да сбърка, следва предписания, а не търси свой принос.
- защото създава у родителите фалшивото усещане, че могат малко по малко да спрат да следят какво всъщност знае детето им и да гледат само бележника.
- защото внушава на децата доста отрано "аз съм слаб ученик" или не по-малко вредното "абе аз съм страшен отличник" по време, когато още дори не се е оформил моделът им на учене. Клишетата, с които мислим за самите себе си, могат да се окажат най-сериозната психологическа спънка по-нататък.

Има и още причини да искам това да не остане проектозакон. Също държа да се изпълни обещанието за публично обсъждане и това да стане с участието на граждански и учителски организации.
Но това е само една стъпка. Най-лесната, бих казала. Въвеждам, отменям. Промените в учебната програма също са много нужни, но те няма да настъпят по същия начин - наредихме, изпълниха. За да се състави нова учебна програма, трябва време и труд, сериозни проучвания и много добро напасване между екипите, които работят по отделните предмети, за да може наученото по математика, да речем, да ти върши работа по физика и химия.
Най-важното обаче е да се реши какво искаме да постигнем с образованието, защо му е на обществото да изразходва 12 години от живота на децата, какви бихме желали да излязат оттам.

1 коментар:

  1. Дано да успеят да го приемат това за нашите деца.
    И защо до 3-ти. Какво им пречеше да включат и 4-ти. Не мисля, че дори тогава са вече готови децата да минат на оценки.

    ОтговорИзтриване