понеделник, 1 март 2010 г.

Третият учител

Казват, че третият учител - след семейството и училището - била средата. Ако не разбирам погрешно, има се предвид визуалната среда в училище, мястото за учене...
но по-вярно ми се струва да кажем, че третият учител е средата в нейната цялост, градът, в който живеем, боклуците, които прескачаме, крясъците наоколо, ежедневните подминавани абсурди.
Нещо повече, тези неща влияят два пъти.
Един път сами по себе си, като факт от битието.
Втори път - чрез нашата реакция спрямо тях. Какво ще направим, ще се направим ли на слепи, ще се опитаме ли - дори залудо - нещо да променим, на кой път ще се откажем...
Ето ти "Човек и общество". На живо.

6 коментара:

  1. Аз си мисля,че се има в предвид приятелския кръг на детето .

    ОтговорИзтриване
  2. Ами това също е близко до ума, но авторът има предвид физическата среда:
    http://www.thethirdteacher.com/home/home-third-teacher
    Научих го през блога на Василена,
    http://www.blizodobebeto.com/2010/02/22/third_teacher/
    и принципно съм съгласна, че е важно, много даже, но просто мисля, че микросредата не може да компенсира макросредата (ох, извинете за думите).

    ОтговорИзтриване
  3. Здравей! От известно време чета интересния ти блог, макар и да нямам деца. Наистина е прекрасен и показва една по-осмислена позиция към възпитанието, друг ъгъл. Преди време бях попаднала на едно видео, мисля че ще ти бъде интересно :
    http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html
    Поздравления за чудесната работа :)

    ОтговорИзтриване
  4. Благодаря ви :)
    Знам видеото, има серия подобни в TED.TV
    Много са интересни, наистина. Ще ги постна някой от близките дни.
    Опитвам се засега да си отговоря на разни въпроси с оглед на тукашната обстановка, на тукашната среда, на възможните промени. Стъпка по стъпка.
    Весел празник!

    ОтговорИзтриване
  5. Тези дни си мисля много по този въпрос, след като средата просто си завря пръста в лицето ми и ме постави в силно затруднена ситуация, докато се опитвах да обясня на детето си (на 1,3 г.) каква е разликата между тротоар и улица и защо и къде трябва да ме държи за ръчичка. Обяснението "Хората вървят по тротоара и там е безопасно, а колите са на улицата" , както се оказа, някак си не работи, разликата между тротоар и улица отдавна е спряла да бъде толкова самоочевидна и простичка :) Спешно се нуждая от други обяснителни схеми, които хем да научат детето ми да се ориентира адекватно във физическата (в случая, градската) среда, хем да не формират в него нагласата, че нередностите из пространството са редни ...

    ОтговорИзтриване
  6. чудесно обяснение, Евгения, и аз постъпвам така, но продължавам: "... а тук едни невъзпитани хора са спрели колите си по тротоара и затова трябва да слезем на улицата. Нали няма да забравиш да се огледаш? И като имаш твоя кола да не я спираш никога по тротоара, за да има къде да вървят хората? Дори и да ти се наложи да ходиш много дълго после" - само че в разговор, щото няма дете, което да издържи толкова дълъг поучителен монолог :)

    ОтговорИзтриване