неделя, 21 февруари 2010 г.

The Case Against Competition - Alfie Kohn

Казано по-добре, по-премерено, по-убедително:
За самочувствието конкуренцията е като захарта за зъбите. Повечето хора губят в случаите на съревнование и е очевидно защо това ги кара да се съмняват в себе си. Но дори победата не изгражда характера; тя само позволява на детето временно да се понадуе. Изследванията показват, че чувството за самоценност стават зависими от външни източници на оценка в резултат от съревнованието: ценността ти се определя от това, което си направил. Нещо по-лощо - тя расте пропорционално на броя на битите от теб.

В една конкурентна култура на детето се казва, че не е достатъчно да го бива - то трябва да триумфира над другите. Успехът бива дефиниран като победа, макар че това всъщност са две различни неща. Дори когато детето успява да победи, цялата постановка в психологическо отношение се превръща в порочен кръг: колкото повече се състезава, толкова повече има нужда от състезанието, за да харесва себе си.



Alfie Kohn, целият текст тук:

http://www.alfiekohn.org/parenting/tcac.htm

Няма коментари:

Публикуване на коментар