събота, 13 февруари 2010 г.

Работници, работнички

В спора относно премахването на оценките в началния курс чух следния довод:

Може да не са информативни, може да не е ясно какво казват, но това е положението.
Същото е и в индустрията, шефът трябва да си оцени служителите, макар да не е обективно.

Чакайте малко. Тази метафора е погрешна.

Децата не са работници във фабриката училище.
Училището съществува, за да служи на тях. Да развива способностите им, да им даде полезни знания и умения.

Ако ежедневно вкарваме децата в индустриалната аналогия, то много ясно, че те - тъй като на всичкото отгоре техният труд е принудителен, т.е. длъжни са да ходят на училище - рано или късно ще преминат към стачни действия и индустриален саботаж. Което и правят. Било защото нормите - учебната програма - са нереалистични, било защото продукцията - подбраният материал - им е чужда, било защото някак си не обичат ангарията, бог знае защо. И когато прибегнат до саботаж, министерството тръгва да отмъщава със затягане на мерките.

Вместо да преразгледа цялостната си концепция.

темата:
http://forum.bg-mamma.com/index.php?topic=470600.msg14164775#new

1 коментар:

  1. На мен също оценяването до 4 клас ми се струва порочна практика.
    Част от моите доводи са малко по-различни и са от впечатления датиращи от преди 11-12г. , когато голямата ми дъщеря беше 3клас.
    Няма да забравя как се възмущавах,че има 6.00 на контролно по български езиик, на което имаше 11 грешно подчератани ОПРЕДЕЛЕНИЯ !!! ( всички до едно подчератани като допълнения)
    На родителската среща обяснявах на учителката й, че прави детето ми неграмотно с подобно оценяване...
    Удивлението ми беше пълно, когато чух, че има 6.00, защото нейното контролно е НАЙ-ДОБРОТО !!! представях си, колко са зле останалите деца..и как никога няма да го разберат много от тях..
    Така и не успях да обясня на учителката, че в 3 клас оценка за нищо не е нужна на детето ми. Нужни са му знания и...определено няма начин да ги получи при подобно оценяване.
    ( Учителката явно беше пропуснала да преподаде тази част на речта - "определението".)
    Пишейки 6.00 на толкова много грешки обаче, не само не можеше да компенсира подобен пропуск, а ме направи абсолютен противник на поставянето на оценнки на децата.
    ...
    Напълно споделям твоята позиция за противопоставянето на "знаещи" и "незнаещи" във възрастта,когато децата се учат и е важно да бъдат стимулирани да го правят с желание, а не да им бъде смачквано самочувствието от малки и да им бъде лепван етикет "незнаещи" (често поради липса на мотивация на учителката им..)
    ...
    Помня,че дъщеря ми беше 1клас, когато се върна много впечатлена от училище, защото дете в 3клас плачело, че "майка му ще го убие!!!, защото имало 3 на някакъв тест..."
    Още помня,колко разстроено беше моето дете от това и как му обяснявах, че оценките би трябвало да показват колко знае детето, но не винаги е така. Случва се човек да не е във форма и да не успее да изрази това,което знае по начина по който това се очаква от него. Може да се случи дори да знае, но учителката да не е във форма.. Изобщо.. оценките не винаги отразяват точното знание на детето. А за мен като родител най-важното е децата ми да знаят и да се чувстват уверени, а не да имат високи оценки. Най-много време ми отне да й обясня,че няма родител, който ще си убие детето заради бележка в училище...
    ..
    Темата много ме вълнува.... Дано се вземат мерки..
    ..

    ОтговорИзтриване