вторник, 16 февруари 2010 г.

Още за писането

Наложи ми се да се аргументирам защо смятам, че преразказът е крайно недостатъчен като форма на писмено умение, преподавано в училище. Защо децата трябва да се учат да изразяват свои мисли в разнообразни форми, дори да не искат да стават писатели.



Писмените умения се изграждат с писане. И то не на преразказ, макар да няма лошо в него. Но е много ограничен.
Ето някои неща, които училището трябва да развива:
- способността да изразиш мнението си ясно и аргументирано. Своето мнение, не "Иван Вазов е най-великият български писател" или каквото там си преписал от учебника. Личното си мнение по въпрос, който те вълнува.
- способността да използваш различни стилове в зависимост от публиката, за която е предназначен текстът ти, и от жанра му.
- способността да фантазираш, т.е. да измислиш нещо ново. Да бъдеш ценен за принос, а не за добро обикаляне по коловоз.
- способността да мислиш абстрактно, тоест да развиеш една хипотетична ситуация тип "какво би станало, ако". Тук умението за писане се родее с абстрактната математика, с шаха, с много неща; това е една и съща способност да предвиждаш възможности, напр. последиците от бъдещо свое действие.

Да се развиват тези умения е по-лесно, отколкото изглежда. Да бъдеш едновременно искрен и убедителен е удоволствие, което лесно се усеща. Необходимостта да лицемерничиш е тази, която отблъсква децата от литературата - както и необходимостта да използваш готови фрази. Нещо повече - след като са завършили, много отличници - вече студенти - трябва да бъдат отучвани да говорят с клишета. И пак не винаги е успешно, вижте вестниците.

Можем и трябва да искаме от училището да учи децата да пишат, а не само да преписват. Да им дава повече задания тип "какво би станало, ако" и "представи си, че трябва да обясниш какво е сняг на марсианци" и по-малко преразказ с елементи на (заимствани) разсъждения.

7 коментара:

  1. Идеята е хубава. Мисля, че трябва на децата да се дават есета,не преразкази, но има и друг проблем и той е в наличието на всички онези сайтове , от където могат спокойно да си препишат каквото им трябва без да си размърдат мозъка.

    ОтговорИзтриване
  2. Да, ако говорим за жанра "теми по литература".
    А ако трябва да измислиш нов герой за любимата си книга, да разкажеш вчерашния си ден отзад напред, да опишеш училищния коридор през погледа на индианец, за пръв път стъпил в земите на белите... откъде ще го препишеш това? :) и още... ако не очакваш цифрова оценка, а заинтересована публика в лицето на учителя и съучениците си, които да ти кажат как би им било по-интересно?
    Най-малкото не пречи да осигурим такава публика вкъщи :)

    ОтговорИзтриване
  3. в прогимназията децата не се стимулират да пишат творчески. разбира се, това се определя от учителя, но много често клишетата властват с пълна сила. дъщеря ми често получаваше коментар 'грешна теза' или 'не се пише така', които никак не й помагаха да напредне. сега тя осъзна, че няма грешна теза, а има само недоказана теза, но все още страда от мисълта, че не може да пише.

    ОтговорИзтриване
  4. Ех, тези забележки "не се пише така" просто ме вбесяват. В голяма част от случаите това означава, че не се пише според някои "анализи", "теми" или други видове патерици.

    ОтговорИзтриване
  5. Не знам как е сега в училищата, но някога имах тройки заради писаниците си. Нещо недоволствах от Вазов, доколкото си спомням. А и бях против "разрушителната сила" на частнособственическата страст. И не се бях притеснила да си го кажа. Голяма работа, тройки. Явно не ми е пукало толкова много от оценките. Не се пишело така. Да, бе. Щото не могат да си го позволят, нали.

    ОтговорИзтриване
  6. Смятам, че обучението по литература трябва да престане да служи на идеологията. Била тя патриотична или друга. Останалото означава да ги учим да лицемерничат, при това многословно - нещо, което те с основание не обичат да правят.
    И пак за реториката - как ще се научиш да обосноваваш мнението ти, ако не ти дават да го изразиш?
    А може би граждани, които нямат навика да защищават личното си мнение, са по-удобни...?

    ОтговорИзтриване
  7. От друга страна, на един от кандидатстудентските изпити писах, че темата е формулирана неправилно. Има-няма четири страници изписах. Или не ми бяха проверявали работата, или пък я е проверявал някой със същото мнение като моето. Или пък го бях убедила. Получих висока оценка.

    (Темата беше "Копнежът по подвиг в поезията на Ботев и Яворов")

    ОтговорИзтриване