неделя, 28 февруари 2010 г.

Игра на министерски перли

Факт е, че в учебниците има много неща, които са методически неоправдани. Мога да говоря конкретно за учебниците по литература в горния курс. Тепърва ще се сблъскам с цитираните в статията в "Дневник".
Факт е, че в българското образование има тенденция да се играе на авторитет и интелектуално надмощие чрез "вадене на бисери". Досега в жанра "хайде дружно да се надсмеем на учениците", познат още като "кандидатстудентски бисери", сега в жанра "министър се надсмива над учебникари". Бих добавила - във време, когато е на път да се омаже яко на тема БАН. Че има за какво да се "хващаш за главата" в учебниците, има, но "ваденето на бисери" не е начинът, още повече че собственото му министерство ги е одобрявало. Клишето "добрият цар дойде и ще оправи всичко" е инфантилно, нечестно, неработещо.
Премисляне на учебния материал е нужно и спешно. Вместо обаче да боде флагчета г-н министърът, да покани външни за министерството психолози, представители на учителите от съответните класове (не на Янка Такева, моля!) и на родителски организации, за да се изработи цялостна концепция за образованието. По възможност с ясни цели, изразени на нормален език. И оттам да се пренастроят програмите на министерството, спрямо които се пишат и одобряват учебниците.

Междувременно, ако ще е въпрос за бисери, самият Игнатов изръси такъв. Във въпросното си интервю. Ако малко разбираше от средно образование или си беше дал труд да попита, щеше да знае, че цитатът "Имаше в читанката за втори клас за някакви врабченца, които само те останали тук, за да го духат или за тоя, дето духа, нещо такова" е некоректна и глупава перифраза на изречението „Само врабците се блъскали цял живот за тоя, дето духа“ от разказа на Карел Чапек „Врабчови закани“.
Флагче за министъра, моля.

Няма коментари:

Публикуване на коментар