петък, 5 февруари 2010 г.

Предметите, които не се учат - 2

Доколкото помня от собственото си училище, упражненията по писане започваха с преписване от учебника, продължаваха с диктовки, задържаха се дълго време на ниво преразказ и завършваха с т.нар. "теми", тоест модифицирано преписване от учебника.

Това, което почти не се прави, е да се насърчава самостоятелното писане, съчиняването "в свободен стил" - тъкмо това, което би приучило детето да изказва честно мнението си и да го аргументира - или пък да измисли нещо наистина ново и оригинално. Защо ли? Защото самостоятелното мислене се мери трудно, съответно трудно му се пишат оценки, а целта на обучението е да напишем оценки на децата, нали? Нали?
(Ако се замислите, точно тази неподатливост на лесно оценяване е причината да се маргинализират предмети като рисуване и музика за сметка на "хегемоните" литература и математика, където е лесно да се броят грешки и да се приспада от шестицата).

Ето любимата ми секция от "Education World" - The Writing Bug. Не е точно "Граматика на фантазията", но и няма нужда да си Джани Родари, за да насърчиш детето си да пише.
http://www.educationworld.com/a_lesson/archives/writing_bugs.shtml

Няколко примерни теми:
Опишете снега пред човек, който никога не е виждал сняг.
Разкажете вчерашния си ден на обратно, започвайки със заспиването.
Измислете нов текст на позната мелодия.
Напишете стихотворение за свой приятел, като използвате всички букви от името му за начало на редовете.
Измислете чисто нов празник. Как ще се казва? Кога ще се празнува? Какво ще се прави? (тук внимавайте, малко е опасно. Дъщеря ми обяви всеки вторник за "Ден на силата на децата" и в продължение на няколко седмици трябваше да я гледаме как танцува балет насред хола).
Измислете нов герой за любимата си книга.
Вие сте репортер; предавате пряко от някое историческо събитие. Какво ще разкажете?

И т.н.

Няма коментари:

Публикуване на коментар