неделя, 31 януари 2010 г.

Умножение

Традицията изисква таблицата за умножение да се научи наизуст във втори клас. Преди беше в трети. Възможно е и така, да, но не е твърде приятно.

А може и така:
Първо, още преди да е стигнало до умножението, детето да се научи да брои по две, по пет, по десет... Например за чорапите е естествено да се броят по двойки, пръстите на ръцете - по петици или десетици... Ако се замислим, нашата система е десетична не случайно, а точно защото най-голямото число, което можем да преброим по себе си, е точно десет (е, не ми казвайте, че зъбите са повече, те са променлива величина).

След като свикне с това броене толкова добре, че изобщо да не се впечатлява, детето може да бъде запознато с идеята за умножение. Напр. поканили сме куклите на гости, но трябва на всяка да има еднаква почерпка, че иначе много се обиждат. За една кукла сме предвидили две ябълки, три мъфина и пет бонбона; сега трябва да изчислим колко ябълки, бонбони и мъфини трябва да приготвим за десетте кукли. Е, това си го смятате вие, обаче на глас; обяснявате на детето какво правите и не пропускате да му кажете, че то е още малко, умножението е много хубаво и полезно нещо, обаче е за големи и то хич и да не ви слуша.
Ако е момче, куклите вероятно няма да ви свършат работа (макар че знае ли човек). Във всеки случай колите, в които се возят по двама души, героите, които побеждават по петима от лошите, чудовищата, които имат по десет ръце и три носа също могат да бъдат извънредно полезни. И тук главното е да намекнете, че едва ли не на младия господин му е забранено да учи умножение.

След като добре сте се поперчили със своите недостижими умения, жестокостта ви може и да се сломи, но само след като бъдещият математик си е прибрал стаята.
Тогава му споделяте великата тайна, че може да разменя местата на числата и вместо да събира десет пъти три, може да събере три десетки или още по-лесно, да напише една нула след тройката. Инверсията върши особено добра работа при умножение по две.

Има и други хитринки, на които можете да го научите. Например ако трябва да се умножи нещо по девет, умножавате по десет и вадите числото. За да проверите дали е вярно, събирате цифрите на получения отговор; сборът им трябва да е пак девет.

За умножение по пет числото може да се умножи по десет и да се раздели на две. Особено лесно е с четни числа.

За умножение по четири - може да го умножи по две и после още по две.

И така нататък. Накрая остават доста малко неща за учене наизуст.

За по-горните класове: ако трябва да се вдигне на квадрат кратно на 5 двуцифрено число, то последните две цифри винаги ще са 25, а пред тях изписваме онова, което се получава, когато умножим цифрата на десетиците по следващото поред число.

Напр.
15 х 15 = 225
25 x 25 = 625
35 x 35 = 1225
45 x 45 = 2025
55 x 55 = 3025
65 x 65 = 4225
75 x 75 = 5625
85 x 85 = 7225
95 x 95 = 9025

Проверете, ако не вярвате!

3 коментара:

  1. Току що ми бе зададена следната, измислена от първолачката задача :
    "Мамо, колко е 'влак', делено на 2?"
    След отговора ми "Два вагона." бях заклеймена като нищонеразбираща.
    Оказа се, че било 'вл' и 'ак'.:)

    Това ще да е опит за връзка между БЕЛ и математика.

    Вече знам как да разделя 'рибката' на 3 :)))

    ОтговорИзтриване
  2. Хахаха, браво на първолачката!

    ОтговорИзтриване
  3. Още нещо, с което ме изненада.
    Някаква детска, абсолютно логична логика. :)

    Пътуваме в колата. Тя ме пита :
    "Мамо, знаеш ли, че мога да сметна колко е 8 Х 5? Питай ме колко е?"
    Питам.
    Тя отговаря : "40"
    "Правилно", казвам аз. "А какго сметна?"
    "Ами, 2 Х 5 е 10, а в 8 има 4 двойки. Значи 4 Х 10, което прави 40.
    Мисля, че тук създадох лек дискомфорт на шосето в опита си да асимилирам, че всичко това ми го казва човечето, което "до вчера ходеше с памперс" :)
    Питам я : "Добре, а колко е 9 Х 5?"
    Оказа се, че това работело само с четни числа. "Хубаво", казвам пак аз."Ами 5 Х 8?"
    "Миии, не знам...":)

    Милата, още не беше разбрала, че 5х8 и 8х5 са едно и също. Но това, което е разбрала, пак ми се струва много. Другото е лесно за обяснение.:)

    ОтговорИзтриване